Norske Cxense oppgir å ha brukt kort tid på å hente inn 80 millioner kroner i en rettet emisjon.
Pengene skal brukes til oppkjøp og vedlikehold av økonomien i selskapet.
Les også: Storavtale for norske Cxense
Big data
Cxense ble etablert av Fast-gründer John Markus Lervik for fem år siden.
Kjernevirksomheten er håndtering og analyse av svært big data i sann tid med titusenvis av transaksjoner i sekundet.
Hensikten er å gi spesielt mediehus innsikt i brukernes atferd, bevegelsesmønstre og interesser gjennom å spore trafikk på deres nettsteder. På den måten kan de gjøre innholdstjenestene bedre og drive mer målrettet markedsføring.
Selskapet markedsfører dette som et grep der de mer tradisjonelle mediehusene kan ta opp kampen om inntektene med Google og Facebook.
Les også: Mobiloperatører vil blokkere nettannonser
Et ben til
Tidligere overtok Cxense det amerikanske selskapet Maxifier for å få et ben i det amerikanske markedet.
Nå står enda et oppkjøp for tur.
Navnet på selskapet er ikke offentliggjort, men kjerneområdene beskrives som personaliseringsteknologi og annonse- og innholdsanbefalinger.
Prislappen kan antydes:
– Pengene fra emisjonen vil delvis gå til å finansiere oppkjøpet, dels styrke selskapets balanse og likviditet, uttaler administrerende direktør Ståle Bjørnstad i en pressemelding.
Les gjerne: Nå er Google lei app-bannere
Muskler
Han mener at oppkjøpet kommer til å gi Cxense enda større muskler i det amerikanske markedet.
Man klarer seg ikke helt verst i dag, heller.
Målt i vekst satte selskapet rekord i andre kvartal 2015 med 37 nye kontrakter.
Det er en oppgang på 19 prosent sammenliknet med kontraktene inngått i første kvartal.
Så du denne? De fleste slipper å stenge tilgangen til fildelingssider