Det er ikke lenger like enkelt å lage programmer på datamaskiner som det var for 20 år siden, hvor mange barn og ungdommer satt og småpuslet med Basic på blant annet Commodore 64 og faktisk fikk til noe. Dagens utviklingsmiljøer er langt mer komplekse og uoversiktlige for nybegynnere. Samtidig har de fleste mye større forventninger til resultatet. Det er ikke lenger nok med enkle, tekstbaserte programmer.
Nå har MIT Media Lab utviklet et nytt programmeringsspråk som kanskje på nytt kan gi ungene et blikk inn i programmeringsverdenen. Målet er å gjøre barna om fra å være mediekonsumenter til å bli medieprodusenter. Det åpnes for muligheter til å lage egne, interaktive historier, spill, musikk og animasjoner som kan vises på websider.
Den nye programvaren, som kalles Scratch, er oppkalt etter teknikken DJ-er bruker for å lage nye lyder og samplinger. Ved å sette sammen grafiske brikker på en måte som kan minne om en kombinasjon av et puslespill og bygging med Lego-brikker, skal brukerne kunne lage interaktivt innhold uten å måtte forholde seg til den kompliserte syntaksen som ofte preger tradisjonelle programmeringsspråk. Når mesterverket er ferdig, kan det deles med andre på weben.
- Inntil nå har bare ekspertprogrammerere kunnet lage interaktivt innhold for weben. Scratch åpner porten for alle, sier Mitchel Resnick, en professor som forsker på opplæring ved MIT Media Lab. Han er leder for utviklingsteamet som står bak Scratch og er også kjent for å ha utviklet de programmerbare brikkene som inspirerte Lego til å lage robotserien Mindstorms, som har flere fellestrekk også med Scratch.
- Når barn jobber med Scratch-prosjekter, lærer de å tenke kreativt og å løse problemer systematisk. Dette er kunnskaper som er nødvendige for å lykkes i det 21. århundret, mener Resnick.
Scratch er fritt tilgjengelig på dette nettstedet og er beregnet for barn som er 8 år og eldre. Programvaren kan kjøres i Windows og Mac OS X.
MIT Media Lab samarbeider nå med blant annet Intel, Microsoft, Samsung, British Telecom, Lego Group, Motorola og One Laptop Per Child (OLPC) for å lage andre versjoner og bruksområder Scratch, inkludert versjoner for mobiltelefoner.
Scratch ble offisielt lansert i går, men har vært tilgjengelig i flere måneder. På nettstedet ligger det rekke prosjekter med innhold som er laget av barn, inkludert spill og fortellinger.
Brikkene i Scratch kan inneholde grafikk, fotografier, lyd eller video. Barna kan mikse dette sammen og bruke kommandoer til å skape hendelser.
Til BBC News forteller Resnick at hver brikke inneholder en separat kommando, slik som "flytt" eller "spill tromme". Hver handling kan modifisere ved hjelp av en nedtrekksmeny. Brikkene kan bare stables hvis de passer sammen.
Hvis noen for eksempel ønsker å animere en katt som går over skjermen, kan de modifisere flytt-brikken til å fortelle katten at den skal gå ti skritt forover. Hvis de så vil at katten skal slå på en tromme mens den går, kan de legge til en "spill-tromme"-brikke på undersiden, deretter velge lyd og varighet på slagene. I tillegg er det mulig å legge på tale, endre farger eller å sette i gang musikk for å gjøre animasjonen mer komplett.
Dessverre var Scatch-nettstedet utilgjengelig da saken ble skrevet. Men et videointervju med Resnick som inkluderer noe demonstrasjon av Scratch, er tilgjengelig her hos BBC News. Bildet nedenfor er hentet fra en tidligere presentasjon av Scratch.
For noe større barn, som vil prøve seg på mer vanlig programmering, finnes det løsninger som HacketyHack, som gir en enkel innføring i språket Ruby. Blant annet får deltakerne en innføring i å lage en bloggtjeneste med bare seks kodelinjer. En enkel lynmeldingsløsning skal kreve omtrent det dobbelte antallet kodelinjer. Foreløpig er HacketyHack kun tilgjengelig for Windows, men Linux- og Mac-løsninger planlegges.