I andre halvdel av april endret Google på algoritmene i søkemotoren slik at websider som anses som mobilvennlige kan bli rangert høyere i søkeresultatene enn sider som ikke er mobiltilpasset. Men bare dersom brukeren utfører søket med en mobiltelefon.
Bakgrunn: Googles «mobilgeddon» er i gang
Bing
I går kunngjorde Microsoft at også Bing-søkemotoren har begynt å bruke mobilvennlighet som et signal i rangeringen. Men selv om endringen innebærer forbedret rangering for mobilvennlige sider, skal websider som gir de mest relevante resultatene rangeres høyere, selv om de ikke er mobilvennlige.
Microsoft vil altså ikke straffe nettsteder som ennå ikke har blitt gjort mobilvennlige, dersom innholdet er tilstrekkelig relevant.
Også Microsoft skal komme med et verktøy som skal hjelpe webutviklere med å analysere mobilvennligheten til den enkelte webside. Men dette verktøyet blir først tilgjengelig om noen uker. Google kom med et tilsvarende verktøy i fjor.
Les også: – EU skal granske flere søketjenester
Faktorer
Det er særlig fire faktorer Microsoft vurderer når mobilvennligheten skal fastslås. Det ene dreier seg om navigasjon og interaktivitet. På dette området er det blant annet viktig at menyer, knapper og lenker er plassert såpass langt fra hverandre at det er lett for brukeren trykke på riktig sted, også på en liten berøringsskjerm.
Lesbarhet er et annet område. Teksten skal være lesbar uten at brukeren må zoome og scrolle for å se spesifikt innhold.
Det tredje området handler om at innholdet må passe til bredden på skjermen. Vertikal scrolling er akseptabelt, men horisontal scrolling reduserer ifølge Microsoft brukerens mulighet til å konsumere innholdet på en enkel måte. Ifølge Microsoft passer godt designede websider til bredden til enheter i både portrett- og landskapsmodus.
Flash
Den fjerde faktoren handler om kompatibilitet. Spesielt gjelder dette innhold som krever plugins, slik som Flash og Java, noe som i svært liten grad støttes av mobile enheter. Men også begrensninger knyttet til opphavsrett og distribusjon, noe som kan hindre at innhold kan vises på mobile enheter, påvirker mobilvennligheten.
Både Bing og Google avhenger av at crawlerne, Bingbot, Googlebot og mobilvarianter av disse, ikke blokkeres av nettstedet men i stedet gis tilgang til de samme ressursene – inkludert JavaScript og CSS – som vanlige nettlesere.
Les også: Bing og Yahoo har begynt «å glemme»