Operas nye nettleser «Coast» til iPad får skryt for å føles mer moderne og «iPad-tilpasset» enn Apples egen mobile nettleser Safari. Amerikanske Time magazine er blant publikasjonene som hyller nyvinningen.
Produktet ble lansert mandag og gikk rett til topps på listene over de mest nedlastede gratis-appene i App Store.
Topplisteplasseringen i Norge, Tyskland, Polen og en rekke andre land er preget av svært mange positive tilbakemeldinger fra brukerne. I USA klatret den til en respektabel femteplass på samme liste.
Det spesielle med Coast er at nettleseren kaster de tradisjonelle konvensjonene med knapper, adressefelt og menyer på båten. Produktet er skrevet fra bunn slik utgiverne forestilte seg at en nettbrett-nettleser burde være.
– Fantastisk at så mange ønsker å prøve den, men det føles enda bedre med de utrolige tilbakemeldingene vi har fått, sier Huib Kleinhout fra Opera Software i en pressemelding.
Den nederlandske utvikleren Kleinhout kom selv opp med ideen og utviklet den første prototypen på fritiden. Nå leder han produktteamet.
Android-utgave er trolig på vei
Coast er foreløpig bare tilgjengelig til Apple iPad, men ledelsen i Opera Software har sagt at de satser også på Android-plattformen.
At det vil foreligge en Android-utgave senere virker derfor svært sannsynlig, selv om selskapet ikke har bekreftet dette.
Tregere enn Safari
Rent teknisk er Coast til iPad basert på webmotoren WebKit, slik Apple krever. Ingen tredjepart er tillatt å tilby egen kodetolkning på iOS. Ulempen er at produktet da må benytte seg av Apples WebView-komponent, som ikke er tilgodesett med Apples raskere Nitro-motor for JavaScript.
Under Apples strenge regime er det følgelig slik at ingen konkurrerende nettlesere er like raske som deres eget alternativ på plattformen.
Les også:
- [25.04.2014] Opera Coast klar for iPhone
- [09.09.2013] Helt ny nettleser fra Opera