Opera Software fyller i dag at det er 20 år siden selskapet ble etablert. Selskapet har vokst fra å bare ha to ansatte i 1995 – de to gründerne Jon Stephenson von Tetzchner og Geir Ivarsøy – til i dag å ha nærmere 1500 ansatte fordelt på 37 kontorer over hele verden.
Fortsatt er hovedkontoret i Norge, men de fleste av de ansatte jobber andre steder.
Opera Software ble etablert for å videreføre et prosjekt som daværende Televerket etablerte i 1994, men etter kort tid ville legge ned. Det dreide seg selvfølgelig om å utvikle en egen nettleser.
Sjokkmeldingen: Von Tetzchner forlater Opera
Veteraner
Med gründerne ute av selskapet og en helt ny strategi, er teknologidirektør Håkon Wium Lie blant de gjenværende som har vært lengst i selskapet. Men ifølge Lie er det utvikleren Karl Anders Øygard som er den virkelige veteranen i selskapet.
Lie selv startet i selskapet i 1998 og har hele tiden hatt stillingstittelen CTO (Chief Technology Officer), selv om han i denne perioden har gjort veldig mye forskjellig, både i og utenfor selskapet.
Digi.no snakket i formiddag med Lie per telefon i det han var på vei ut av en Jula-butikk. Han fortalte at det er ham som har ansvaret for å arrangere strandlekene under dagens festligheter. De ansatte i Norge skal feire dagen med blant annet vannsportleker og historiske presentasjoner ved Villa Malla på Hurum.
Ukjent for de fleste:Den virkelige visjonen bak Opera Software
Svært endret
På spørsmål om hvordan selskapet har endret seg siden han startet, svarer Lie at det er noe helt annet i dag.
– Mest på godt, men også litt på vondt. Den gang var vi ti mennesker i selskapet og spiste lunsj rundt samme bord. Siden har vi vokst, noe man må si er flott det også. Men jeg husker godt det punktet da jeg ikke lenger kunne navnet på alle, forteller Lie.
– Opera startet som et rent nettleserselskap som skulle lage en nettleser til Windows. Senere så vi at koden kunne brukes også på andre dingser. I den forbindelse var vi godt plasser i Norge med Ericsson i Sverige og Nokia i Finland. Vi hadde kode som passet godt inn i de de planla rundt årtusenskiftet, forteller Lie, som omtaler dette som en fin fase for selskapet.
Gjorde WAP overflødig:Opera presser web inn på mobil
Komprimering
– Senere har vi også fått andre produkter, som Opera Mini, med en liten klient på mobilene og komprimeringsservere rundt omkring i verden. Vi tror fortsatt på dette med komprimering. For selv om ikke alle bruker dette til enhver tid, tror at man alltid vil funne steder hvor dette kan være lurt å benytte, sier Lie.
Ikke minst gjelder dette steder eller situasjoner hvor mobildata er kostbart eller den tilgjengelige båndbredden veldig begrenset, som på toget i rushtiden.
Lie nevner også produktet Opera Max, som gjør det mulig å komprimere også datatrafikken til og fra andre typer apper på en smartmobil.
Denne uken ble det at Opera Max også kan komprimere videostrømmer og at mobilprodusenten Xiaomi vil integrere Opera Max-teknologien den nyeste utgaven av selskapets mobiloperativsystem, det Android-baserte MIUI 7, som skal rulles ut den 24. august.
Lie nevner også at Opera Software har vokst mye de siste årene innen formidling av reklame.
Les mer: Lover jevnere videostrømming på mobilen
Åpne standarder
Opera Software har alltid vært opptatt av åpne standarder og samarbeid rundt disse.
– Det har vært mitt hjertebarn underveis her, å bidra til å sikre at webstandardene er basert på et godt, teknisk fundament, sier Lie.
Han peker på at weben faktisk heter World Wide Web og at det er viktig med innspill ikke bare fra store selskaper i California.
– Det er viktig med deltakere også fra andre steder i verden, inkludert Oslo, sier han, men understreker at det i Opera Software også gjøres mye teknisk utvikling i Sverige og Polen.
– Opera Software har bidratt mye mer enn det størrelsen på selskapet skulle tilsi. Det er fundamentalt viktig for selskapet vår med åpenhet på internett og web, å sikre at «motorveiene» er steder hvor alle har tilgang, sier Lie.
Les også: CSS fyller 20 år – gratulerer!
Internasjonalt
En med langt kortere fartstid i Opera Software er kommunikasjonsdirektør Karin Greve-Isdahl. Hun kom til Opera først for to år siden.
– Det jeg merker i Opera mer enn i andre norske selskaper hvor jeg har jobbet, er at selskapet er ekstremt internasjonalt og at de som jobber her har et utrolig høyt engasjement og tempo, på alle områder. Endringer skjer veldig raskt, sier hun til digi.no.
– Det er gøy at vi har et norsk IT-selskap som er helt i verdenstoppen i antall brukere, omtrent på høyde med Twitter. Opera har i dag mer enn 300 millioner brukere av våre apper og tjenester på mobil, og over 55 millioner brukere av vår desktop nettleser. Vi er mer relevante enn noen sinne. Opera er et stort, kjent brand i land som India og Indonesia, men ikke like mye i Norge da vi har færre brukere her.
Les mer: Opera ser store muligheter i Afrika
Nettlesermotor
Engasjement har også mange av brukerne.
– Mange av våre tidligere og nåværende brukere har et veldig sterkt engasjement rundt vår nettleser. Mange syntes det var veldig gøy og spennende at vi hadde vår egen nettlesermotor, Presto, sier Greve-Isdahl.
– Vi erkjenner at det med å gå vekk fra å ha en egen motor var et følsomt tema for mange av våre brukere. Men teknologiskiftet ble drevet fram av utviklerne våre, som brukte nesten alle tid på vedlikehold av Presto. Det var hele tiden tekniske problemer med nettsteder som ikke testet mot Opera, og det å løse dette tok det meste av ressursene våre, slik at det ble mindre på utvikling av ny funksjonalitet.
– Vi har aldri hatt flere utviklere på desktop enn i dag, som nå kan drive med videreutvikling, noe de syns er morsomt, forteller Greve-Isdahl.
De fleste utgaver av Opera er i dag basert på Googles Chromium-prosjekt og Blink-motor, som igjen bygger på Apples WebKit. På spørsmål om hvorvidt Opera Software bidrar til disse prosjektene, svarer Håkon Wium Lie at selskapet prøver aktivt å sende kode oppover igjen til både Blink og Chromium.
– Vi ønsker ikke at Google skal dominere Blink helt. Samtidig kreves det en del av våre programmerere for å bli bidragsytere. Men vi har en jevn strøm av mennesker som kvalifiserer seg der, sier Lie.
Han gleder seg stort over at Opera Software nå har kommet ut av tenårene.
Bakgrunn: Derfor byttet Opera motoren
Framtiden
På spørsmål om hva som er veien videre for selskapet, er Greve-Isdahl forsiktig i sin uttalelse.
– Opera er i en strategisk prosess, så det er vanskelig for meg å kommentere noe utover det styreleder allerede har sagt. For oss i organisasjonen er det «business as usual» hvor målet er å ta en større andel av digitale annonsekroner, samt å øke antallet brukere av våre produkter og tjenester, avslutter hun.