BEDRIFTSTEKNOLOGI

Oracle byr på mer møkk

Forhatt program følger nå med Java til Mac.

NÅ OGSÅ TIL MAC: Oracle tjener penger på å bunte Java sammen med et lite populært tillegg fra Ask.com i nettleseren. MERK DEG AVKRYSNINGSBOKSEN hvis du vil unngå programmet. Bildet viser Windows-installasjonen av Java, men det samme kommer nå til Mac.
NÅ OGSÅ TIL MAC: Oracle tjener penger på å bunte Java sammen med et lite populært tillegg fra Ask.com i nettleseren. MERK DEG AVKRYSNINGSBOKSEN hvis du vil unngå programmet. Bildet viser Windows-installasjonen av Java, men det samme kommer nå til Mac.
6. mars 2015 - 08:11

Oracle har i årevis plaget Windows-brukere ved å spre en omstridt verktøylinje til nettlesere fra Ask.com sammen med Java.

Det forhatte programmet blir nå inkludert som en forvalgt del av installasjonen også for Java-klienten til Mac-brukere, melder ZDnet.

Ask.com overtar som standard søk i nettleseren, startsiden blir endret og nettleseren får lagt inn en ekstra verktøylinje. Alt for å lede brukere til en søketjeneste av heller tvilsom kvalitet.

Les også: Java sprer villedende programvare

Når man installerer Java-klienten er det fullt mulig å fjerne avkrysningen som inkluderer dette ekstraprogrammet, men det er også fort gjort å glemme det, hvilket synes å være hele poenget med buntingen.

De samme sleipe triksene som blir bruk under Windows-installasjonen følger nå med nyeste Java 8 Update 40 til Mac OS X, skriver ZDnet.

Oracle arvet avtalen da de overtok Java etter oppkjøpet av Sun Microsystems i 2010. Til tross for mye kritikk har de forsvart praksisen.

Bakgrunn: Oracle forsvarer «møkkavare»

Nå kan de heller ikke hevde at buntingen av den villedende programvaren skyldes gamle avtaler, ettersom ordningen åpenbart nå er utvidet til nye plattformer.

Leserne har talt: Ask Toolbar er nest mest irriterende

Eierselskapet til Ask.com er IAC Search & Media, en virksomhet som betaler kommisjon til andre programvareleverandører for å få distribuert sine program sammen med mer populære applikasjoner.

IAC eier også en lang rekke andre tjenester, deriblant Match.com, Tinder, OKCupid, The Daily Beast, Vimeo, Dictionary.com og HomeAdvisor.

Oracles utvidelse av adware-spredning også til Mac-brukere kommer kort tid etter Lenovos skandaløse spredning av det langt skumlere annonseprogrammet Superfish.

Mer om Superfish: Alvorlig knekk for Lenovos omdømme

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.