Posten tjener stadig mindre penger på tradisjonell brevpost, og trafikken på den nye tjenesten Digipost er ikke høy nok til å demme opp for nedgangen.
Det kommer frem i forbindelse med Postens foreløpige årsresultat, som ble lagt frem fredag.
Les også: Digipost ruster seg for å takle flere hundre millioner digitale brev
Tar tid
Mens volumet av brevpost blir stadig mindre, tar det tid før digital post tar av for alvor.
Postens digitale postkasse, Digipost ble i 2014 valgt som en av to leverandører til å sende offentlig post digitalt. I november begynte Statens Innkrevingssentral å sende brev digitalt via løsningen, mens NAV fulgte etter på nyåret. Ved årsskiftet hadde rundt 400.000 nordmenn registrert seg med brukerprofil hos Digipost.
Alle statlige virksomheter er pålagt å ta i bruk digital post innen første kvartal 2016, når de kommuniserer med innbyggerne. Også kommunesektoren kan benytte løsningen.
- 2015 ligger an til å bli det første året som store avsendere konverterer betydelige brevvolumer til sikker digital post. Med flere offentlige avsendere, vil dette skyte fart, mener konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.
Les også: Bruker barn til å markedsføre Digipost
Digitalt koster mindre
Foreløpig årsresultat for 2014 viser at driftsresultatet før engangseffekter og nedskrivninger var 933 millioner kroner. Det er 192 millioner kroner lavere enn året før.
- Resultatutviklingen vært negativ i postsegmentet. Dette skyldes fortsatt volumfall innen adressert post, skriver Posten i en pressemelding.
- I hvilken grad demmer Digipost opp for fallet i tradisjonell post?
- Det er ikke forventet at denne tjenesten vil kunne kompensere for inntektsfallet som følge av nedgang i brevvolumet. Årsaken er blant annet at det er rimeligere å sende post gjennom Digipost enn fysisk post, svarer pressesjef John Eckhoff.
Les også: Digipost sikter mot ende-til-ende krypto
Røper ikke forventningene
- Så inntektsmodellen for digital post er mindre lukrativ enn for tradisjonell post. Hva er forskjellen i inntjening mellom de to?
- Vi gir ikke ut regnskapstall pr. tjenesteområde, ei heller Digipost, som foreløpig ikke er en vesentlig del av konsernets inntekter, sier Eckhoff til digi.no.
Han er også tilbakeholden med å oppgi virksomhetens forventninger til trafikktall hos Digipost.
- Det er avhengig av hvor raskt det offentlige konverterer til sikker digital post og vår markedsandel av dette, sier pressesjefen.
Les også: Vips, du er papir-borger
E-handel drar opp
Lyspunktet for Posten er at driftsinntektene øker, mye takket være økning i ehandel. Driftsinntekter for 2014 på 24,4 milliarder kroner er en oppgang på 3,6 prosent fra året før.
Ifølge selskapet selv driver ehandel opp volumene og hadde en vekst på 8 prosent i fjor.
- Den nye, store trenden i 2014 var levering av matvarer til husstandene. Dette ga betydelig økt aktivitet innen hjemlevering, både i Norge og Sverige, heter det i Postens melding om årsregnskapet.
Les også: