Flere teknologigiganter planlegger en storstilt reklamekampanje som skal vise frem fordelene med å bruke en pc, skriver nettstedet Re/Code.
Det er Intel og Microsoft som står bak dette, og pc-makerne HP, Dell og Lenovo skal også delta.
Reklamekampanjen skal kunngjøres torsdag, og skal ha slagordet «PC Does What?». Flere høytstående personligheter fra de involverte selskapene skal delta i presentasjonen av kampanjen, skriver nettstedet.
Les også: PC-markedet faller og faller
Dette skal være første gangen så mange pc-sentriske selskaper går sammen om å promotere plattformen og sette den i best mulig lys. Formålet skal være å vise frem hva en moderne pc er kapabel til å gjøre, i en tid der 500 millioner pcer som brukes er eldre enn fem år (ifølge Intel).
Samler troppene
Intel og Microsoft skal finansiere størstedelen av kampanjen, som skal i hovedsak gå i USA og Kina, men de tre pc-produsentene skal også bidra med ressurser. Kampanjen skal dekke tv, blader og nett.
Det er kanskje ikke så overraskende at bransjen vil samarbeide om å fremstå mer helhetlig. Pc-markedet sliter – de ferskeste tallene som ble presentert sist uke viser fortsatt nedgang i salget av Windows-baserte datamaskiner. Windows 10 skulle bli redningen, men det er klart at det foreløpig har vært eksisterende Windows-brukere som har oppgradert til den nyeste versjonen.
Les osgså: Selvsikre Microsoft slo på stortromma
Microsoft har på sin side vist et ønske til å distansere seg litt fra tredjeparts-produsenter, først og fremst ved å satse mer på egen maskinvare, som den mye omtalte Surface Book-maskinen. Likevel har nok alle de involverte en interesse i at pc-salget tar seg opp fremover.