Ny uke, nye historier fra landets tapre IT-arbeidere. Vi har spurt leserne, og har fått inn flere hundre bidrag.
Så langt har vi fokusert på skrekkhistorier og de verste sluttbrukerne. Men alt er ikke bare trist og håpløst når man jobber med IT-support - denne uka kommer noen historier som fikk oss til å trekke på smilebåndet.
«Simsalabim!»
I en bedrift jeg jobbet i tidligere hadde vi en del kunder som hadde Olivetti desktops. Dette var da i tiden da programvare ble distribuert pr floppydisk. Med slike desktops var det jo vanlig å sette monitoren oppå, og dette var jo tunge CRT skjermer.
Det viste seg at en viss serie av disse Olivettiene hadde en svakhet som gjorde at lesing av floppydisker ble ganske upålitelig når en fikk press på toppen av kabinettet.
En av våre konsulenter var hos kunden for å løse problemet med "Read error" når kunden skulle oppgradere. Konsulenten kunne ikke dy seg; han tok vekk skjermen, lot hendene sirkle rolig over kabinettet mens han lukket øynene og så veldig intens ut. Etter å ha avsluttet med en «simsalabim» så satte han inn floppydisken og installerte feilfritt.
Jobbet på IT-avdeling på et sykehus og fikk beskjed om at "PC'-n er gal!". Jeg lukket saken med "PC'en henvises til psykiatrisk avdeling"
Bruker ble selvfølgelig veldig fornærmet og kom styrtende opp på kontoret og lirte ut av seg alt som var galt med PCen. Jeg sa at denne informasjonen kan jeg lage en sak på, og registrerte saken.
I flere år etterpå så omtalte jeg PC'-n hennes som "pasienten".
Trådløs docking
Jeg ble kontaktet av en på regnskap som var febrilsk fordi PC-en hang seg opp og hun ikke kunne gjøre noe. Etter mye om og men tok jeg turen dit. PC-en responderte og fungerte som bare pokker.
Problemet var at hun hadde klart å sette en pdf-faktura som bakgrunnsbilde, og hun klarte ikke å lukke "pdf filen"! :)
Alexander skriver: Holdt kurs for nybegynnere for en del år siden. "Bruk musen til å bevege pekeren på skjermen....", sa jeg.
Hvorpå en deltager på kurset løfter musen og peker på skjermen. Back to square 1 :-)
Larsenic skriver: Vi hadde nettopp fått bærbare PC-er og VPN på jobben, og en av lederne tok med seg PC-en sin hjem for å jobbe i helgen. Mandag morgen kom hun andpusten og fortvilt inn på kontoret mitt og kunne melde at pcen ikke lenger lot seg slå på.
Jeg ble med henne til kontoret hennes, og forklarte forsiktig at det ikke hjalp å slå på dockingstasjonen når PC-en fortsatt ligger hjemme.
- Hva i alle dager? Flyplass ble rammet av Windows 3.1-problemer
Sliten PC
ElToro skriver: Midt på 90-tallet kom en fortvilet sekretær bort til meg og fortalte at hun ikke kunne finne igjen en presentasjon hun jobbet på. Den hadde blitt borte uten videre.
Jeg ble med bort til hennes maskin for å titte på saken. Hun hadde PowerPoint åpen.
Hun; "Se her, presentasjonen min er ikke der".
Jeg: "Ok, hvor har du lagret den?".
Hun: "Lagret?".
Jeg: "Øh... Det er nok best du viser meg hvordan du jobber. Hvordan begynner du når du skal lage en presentasjon?"
Hun: "Først starter jeg maskinen. Deretter åpner jeg PowerPoint og begynner å skrive inn ting. Når maskinen blir sliten slår jeg den av."
Jeg: "Øh... Sliten? Jaha... Du får vise meg hvordan du slår av." H
Hun holder da knappen inne til det gikk i svart. Deretter venter hun i 5 minutter ("Maskinen må hvile") og så slår hun på igjen. Deretter åpner hun Powerpoint. Hun: "Ser du? Dokumentet er der ikke!". Det viste seg at harddisken var stappe full av midlertidige filer, så full at det ikke var plass til mer...
- Planen var 28.000 norske fiberkunder. Det kan du trygt si de slo
Tre på rappen
Thomas skriver: Jeg jobbet med service og retur, og hadde en kunde som ikke fikk sin eksterne CD-Rom-spiller til å fungere.
Vi hadde hatt mye problemer med denne typen, så vi sendte han nye CD-Rom spillere 4-5 ganger. Da han eitrende forbanna leverte inn den siste spilleren han hadde fått tilsendt, skulle vi teste den sammen. Da jeg la inn CD-en med etiketten opp, ble han sprutrød - tok med seg spilleren, og vi hørte aldri mer fra ham.
Ei dame ringte inn og fortalte at skjermen plutselig ble sort. Jeg spurte om hun kunne sjekke om stikkontakten i skjermen stod skikkelig i. Hun ba meg vente, og rotet rundt etter noe. Så sa hun: "Måtte bare finne en lommelykt, fordi strømmen hadde gått". Så la hun på...
En kunde i samme bygg klaget på at websidene hans hadde så dårlig engelsk. Vi klarte ikke å gjenskape dette på våre egne PC-er, så vi gikk ned til kunden og så problemet på hans PC. Det viste seg at han hadde skrudd på oversettelsesfunksjonen i nettleseren sin slik at alt ble dårlig oversatt fra norsk til engelsk.
Skjermbilde...
Erik skriver: En gang fikk jeg en telefon fra ei resepsjonist hos et større advokatfirma. Hun fikk visst en merkelig feilmelding som ikke var så enkel å forklare over telefon, så jeg ba henne sende meg et skjermbilde av feilmeldingen slik at jeg kunne ta en nærmere titt.
En god stund senere tikket det til slutt inn en epost med et vedlegg. Jeg stusset litt over at det var i .pdf format. Etter å ha åpnet den ser jeg riktignok feilmeldingen, men jeg legger spesielt merke til en slags ramme rundt skjermbildet.
Etter nærmere inspeksjon ser jeg i tillegg en logo på rammen. Det viser seg at hun ikke har kjent til hvordan man tar et skjermbilde, så hun la like godt hele laptopen sin på skanneren og skannet til epost...
Jeg var ansatt i ett konsulentselskap som hjalp mindre bedrifter med "datating". En gang ringte en bruker som hadde fått ny kontorprinter inn og sa at manualen ikke stemte med produktet.
Hun fant ikke plassering for hverken strøm eller USB, heller ikke papirskuff eller på-knapp. Jeg reiste ut til brukeren og fant printeren stående opp-ned ved siden av pulten hennes.
- Byttet ut 100 rutere: Nesten alle fikk bedre nettverk
«Passordet er f***e»
Brukeren som klaget over at epostene forsvant fra mappa uleste meldinger når han leste de. Den største feilen var at kundesenteret satte denne over til 2. linje for å feilsøke Outlook/Exchange fordi de krevde mer ressurser enn de hadde tilgjengelig.
En bruker hadde behov for hjelp med å installere riktig versjon av Java på sin PC med Windows. Slik gikk slutten av den dialogen:
Support: Etter du har installert programmet, så lukker du vinduet.
Kunde: Jeg lufter ikke..
Sindre skriver: Min eks jobbet som konsulent for en programvareleverandør. Det var ganske vanlig at hun hjalp kundene med å fikse rett i deres databaser. Kunden sendte inn databasen, hun fikset og sendte tilbake.
Hun var på telefonen med en kunde for å få masterpassord til basen (dette var noe kundene valgte selv under installasjon). Hun ble litt i stuss når kunden "ikke husket" passordet, og sa han måtte kontakte henne senere. Litt etter fikk hun epost. Den var fra kunden, og var ganske kort. "Passordet er f*tte". Stjernetegnet er min «sensur», byttes ut med en passende vokal.
- Teleselskap henges ut: Routing-feil rystet internett globalt
Nei, ikke slik...
Tor Andre skriver: Har jobbet i IT-avdelingen hos en fylkeskommune. Fikk telefon fra en politiker som ikke fikk på den nye pc-en. Vi hadde nettop byttet ut stasjonære pc-er med tynnklienter.
Politikeren fikk ikke bilde på skjermen og fant heller ingen tilkoblingspunkter til ledninger. Etter mye frem og tilbake på telefonen gikk jeg bort til kontoret hvor jeg ser en dresskledd mann banne og steike mens han febrilsk prøver å skru av og på luftfukteren!
Jeg husker meget godt den gangen jeg skulle hjelpe noen bekjente, som opplevde at de hadde svært dårlig dekning på det trådløse nettverket sitt. Årsaken var at kona hadde rydda, fordi det var så rotete, og derfor hadde stappa aksesspunktet inn i sikringsskapet.
- Evry på Gjøvik: Her holder nettskyen 100 prosent oppetid
Fortell oss om dine opplevelser
Har du kommet over snuskete nettleserlogger? Servere fra 1980-tallet? Utakknemlige kolleger?
Fyll inn skjemaet under og trykk send for å dele det med oss. Dersom du har bilder, send historien til denne adressen med bildene vedlagt.
Senere vil du kunne se ditt bidrag i en egen artikkel.