Det blir dyrere å bruke mobiltelefon i Nordsjøen, men tjenestetilbudet blir også langt bedre enn før. Investeringene er betydelige.
Prisene for mobilbruk på norsk sokkel har vært likt med fastlandet. De som jobber offshore har dermed fritt kunne benytte ringeminutter og tekstmeldinger som er inkludert i abonnement.
Dette endrer seg den 13. august i år, da Telenor overfører drift av basestasjonene til sitt heleide datterselskap Maritime Communications Partner (MCP).
Les også: Reketråler sagde over fiber med jernsag
Prishopp
Heretter vil det koste 0,99 kroner per minutt å ringe eller motta samtaler. Datatrafikken vil koste 1,49 kroner fra første megabyte. Tekstmeldinger SMS/MMS vil koste henholdsvis 0,99 og 1,99 kroner stykket.
Det har skapt reaksjoner blant enkelte nordsjøarbeidere. En protestgruppe er startet på Facebook med i skrivende stund 730 påmeldte.
MCS-direktør Frode Støldal mener prisdebatten som er reist blir for endimensjonal. Han peker på at de nå bygger ut infrastrukturen fra 2G, nærmest et rent samtaletilbud med bare enkel GPRS for datatrafikk - til et fullt moderne 4G-tilbud.
- Vi bygger ut infrastruktur som skyter 4G-dekning ut fra plattformen, inkludert backbone/fiberlinjer ut til basestasjonene. I snitt skyter vi cirka 70 kilometer ut fra en installasjon. Det blir dekning i store deler av Nordsjøen som går live nå utover høsten og til neste år, sier Støldal til digi.no.
Det krever sitt av både investeringer og løpende driftskostnader.
- Når man skal bygge telekom-infrastruktur er det sånn at en hvilken som helst mobiloperatør er nødt til å tjene penger på trafikken, poengterer han.
Les også: Støldal gikk fra Telenor til MCP
Det koster å bygge ut
Det er kostnader både knyttet til infrastruktur, basestasjoner og ikke minst det å sette opp utstyret og drifte dette. Telenor/MCP må også kjøpe eller leie radiospektrum.
- Så er det også kostnader knyttet til selve transmisjonen, som skjer over fiber som er strukket langt ut i Nordsjøen eller via radiolinje der man ikke har fiber. Vi må også fly ut med helikopter når det skjer noe. All kabling og antenner om bord installasjonene koster også. Så er det vedlikehold i veldig tøffe værforhold.
Det er heller ikke sånn at Telenor eller datterselskapet MCP selv eier disse fiberkablene. Fiberen er ofte eid av oljeselskapene selv eller andre aktører. Følgelig må de leie kapasiteten.
- Vi betaler leie til dem, sier Frode Støldal.
MCP-sjefen ønsker likevel ikke å gå nærmere inn på hvor store investeringer eller løpende kostnader de har for dekningen de skal tilby på norsk sokkel. Men han sier de er betydelig.
- Jeg synes det blir endimensjonalt med en diskusjon på at vi tar en krone for å ringe, versus en kaffekopp som koster 30 kroner. Selv om jeg har forståelse for at det ikke er populært at de som tidligere har bruk mobiltilbudet gratis nå må begynne å betale for det, sier Frode Støldal.
Tilbake på land: Telenor bygger 4G på loddtrekning