W3C publiserte i går de første utkastene til to potensielle webstandarder for webbaserte informasjons- og underholdningssystemer i biler. Dette arbeidet er basert på et formelt samarbeid som W3C kunngjorde tidligere i år.
Bakgrunn:Bilen får egne webstandarderDatasett og API
Vehicle Data-spesifikasjonen beskriver hvilke kjøretøydata som potensielt kan være tilgjengelige i et kjøretøy. Det dreier seg om både statiske, dynamiske og historiske data, inkludert blant annet høyden på kjøretøyet, posisjonen på gasspedalen og gjennomsnittlig drivstofforbruk.
Disse dataene gjøres tilgjengelig for webbaserte applikasjoner via et programmeringsgrensesnitt som beskrives i spesifikasjonen Vehicle Information Access API.
Hensikten med API-spesifikasjonen er å sikre at applikasjoner kan utvikles på tvers av kjøretøyer fra bilprodusentene som deltar i samarbeidet.
Foreløpig er dette ikke så mange, men i alle fall Ford, General Motors, Jaguar Land Rover, Mitsubishi, Porsche og Volkswagen er involvert. Det samme er en rekke andre teknologiselskaper.
For dagens kjøretøyer: Denne boksen kan gjøre «alle» biler smarte
Protokoller
Spesifikasjonen dikterer ikke hvilke protokoller og transportmetoder som skal benyttes for dataforbindelsen mellom og bilen forøvrig. Blant mulighetene som nevnes i spesifikasjonen er grensesnitt og teknologier som OBD-II (On-Board Diagnostics), CAN (Controller Area Network), LIN (Local Interconnect Network), Bluetooth, WiFi og nettskyforbindelser.
API-spesifikasjonen tillater produsentspesifikke utvidelser eller restriksjoner. Men utvidelser tillates bare dersom grensesnittene ikke allerede er beskrevet i spesifikasjonen.
Begge spesifikasjonsutkastene er skrevet av forfattere fra Jaguar Land Rover, LG Electronics, Alibaba, koreanske Electronics and Telecommunications Research Institute (ETRI) og Intel.
Målet for arbeidet er at spesifikasjonene gjøres til offisielle W3C-anbefalinger i tredje kvartal av 2016.
Flere alternativer: Hyundai først med Android Auto og Apple CarPlay lar vente på seg