OSLO (digi.no): Hotellnæringen har i det siste er blitt kraftig utfordret av teknologien. Tjenester som Airbnb er blitt nesten allemannseie, og det å undersøke og bestille reiser på nett er blitt helt naturlig for mange, noe som igjen fører til at konkurransen øker betraktelig.
Det er kanskje på tide at hoteller også forsøker å gjøre noe nytt. Det er i alle fall tankegangen bak kjeden HTL, som nå finnes på to steder i Oslo, i tillegg til lokasjoner i Stockholm.
Enkelt og automatisk
HTL er nok ikke først i verden med å forsøke å kvitte seg med elementer som resepsjon, automatisere hele prosessen så mye som mulig, og ellers tilpasse seg den digitale hverdagen. Det finnes kjeder som har forsøkt seg på denne type løsninger. Men i Norden er det hittil ingen som bygd konseptet såpass mye rundt det med teknologi, og gjort det såpass helhetlig.
Les også: Politiet skal få big data-system med enorm kapasitet
Ifølge Gül Heper, kjedens kommersielle sjef, har de hentet inspirasjon fra alt fra nettsidene til rimelige flyselskaper til nettbutikker som Apple sin.
Gjesten skal for eksempel ved bestilling kunne forholde seg til en priskalender der man kan finne beste pris når det passer. Selve bestillingen skal også være så enkel som mulig – man får opp en tydelig pris og kan deretter plusse på eventuell frokost og avbestilling.
Prosessen med å sjekke inn skal være like enkel. Oppholdet blir forhåndsbetalt og man kan deretter sjekke inn via en app på smartmobil, som da låser opp rommet, eller via et nettbrett i lobbyen, der man også får utdelt et adgangskort. Når man skal sjekke ut, er det bare å levere kortet i en kasse. Lobbyen har også skap der man kan låse inn bagasje.
På rommet er det en tv-skjerm som står i sentrum. Denne viser all nødvendig informasjon om hotellet, en guide til byens severdigheter som, også baserer seg på tips fra brukere, og ikke minst er det lagt inn støtte for teknologier som AirPlay og Miracast – slik at man kan strømme sin egen underholdning fra egen telefon eller pc til skjermen. Internett-tilgangen er gratis.
Detaljer som det å faktisk ha både strøm- og USB-plugger rett ved siden av sengen gjør også at man føler at teknologien har vært i fokus når hotellet ble designet. Luksuriøst er det ikke: Rommene er nokså små og kan kalles for funksjonelle, men den store fordelen er at hotellene skal alltid ha sentrale lokasjoner.
Strategien er tydelig: Det skal være digitalt, det skal være enkelt for Instagram-generasjonen å forholde seg til, og det skal ikke koste all verden.
Mye forandrer seg
Det er også et tegn på en større trend innenfor hotellbransjen som Bjørn Molster i konsulentselskapet Avanade peker på ovenfor digi.no.
– Det er den såkalte andre bølgen som kommer i hotellbransjen nå, sier Molster.
Den første digitale bølgen har vært med oss en stund, det å kunne bestille reiser på nett og skrive anmeldelser når man kommer hjem er noe vi etter hvert er vant til. Det som skjer nå er større sammensmelting av brukernes forventninger og bruksmønstre med hvordan hotellene faktisk opererer. Nettopp det å unytte smartmobiler, nettbrett, «beacons» og andre digitale virkemidler til å gjøre hverdagen enklere er i ferd med å endre hotellbransjen for godt, mener Molster.
Og man kan se på et enda større bilde, der prediktiv analyse og «big data» tas i bruk for å identifisere kunden og bli bedre kjent. Eksempler, ifølge Avanade, er en gjest som sjekker inn på rommet og er allergisk mot såpe – dermed finnes det ikke på badet. Hotellet kan vite hvor man liker å spise eller om man er på jobbreise og har spesifikke behov. Litt av poenget er at kunden ikke trenger å være bevisst på det, men valgene man blir tilbudt blir bredere, men også mer relevante, mener Molster.
Fremtiden er ikke alltid like lys, mener Bjørn Molster, han viser for eksempel til at flere lavpriskonsepter som satser på det digitale kan bane vei for mer og mer plagsom reklame.
Les også: Lås opp hotellrommet med mobilen
Det er uansett klart at den digitale hverdagen er i ferd med å endre en så tradisjonell industri, som også har fått merke at delingsøkonomien er en stor utfordring. Viser bransjen en vilje til å tilpasse seg, kan det sørge for at det er rom for alle.