Selv om internett-tilgang på fly er stadig mer utbredt, kan vel de fleste si seg enige i at hastigheten ofte ligger langt unna det man er vant til på bakken.
Nå kan det endelig hende at en løsning som gir skikkelig fart nærmer seg.
Forrige uke kunngjorde nemlig det tyske teleselskapet Deutsche Telekom og satellittselskapet Inmarsat et samarbeid som forhåpentligvis vil føre til noe nærmere bredbåndshastigheter i 10,000 fot.
Les også: Dette er Facebooks internett-drone
Teknologien skal altså kombinere tilkoblingen fra en ny Inmarsat S-bånd-satellitt med et LTE-basert nettverk på bakken. Det er Deutsche Telekom som skal bygge og stå for driften av den bakkebaserte infrastrukturen.
Dette nettverket på bakken vil bestå av rundt 300 master som har større dekning enn tradisjonelle basestasjoner. Dekningsområdet av en slik mast vil være på rundt 80 kilometer og høyt nok til å nå fly som befinner seg i marsjhøyde. Potensielle hull i dekningen skal dekkes av satellitten, og byttingen mellom signalene skal styres automatisk og sømløst fra flyet.
Ikke tale
Målet er raskt og stabilt nett som kan måle seg med hastighetene hjemme. Det vil imidlertid trolig sperres for funksjoner som Skype-baserte samtaler, for å ikke forstyrre andre passasjerer.
Les også: Poteter gir bedre fly-bredbånd
Det er ikke overraskende tyske Lufthansa som kommer til å ta teknologien i bruk på sine kort- og mellomdistanseflyvninger, og dette skal rulles ut allerede fra sommeren 2016. Det blir ikke gratis, men prisingen er ennå ikke avklart.
Det er også planen å tilby teknologien til andre flyselskaper i Europa, og meningen er at de høyt trafikkerte rutene over kontinentet skal dekkes av ordentlig nett-tilgang.
Lufthansa forteller også at de er allerede i gang med å planlegge nestegenerasjonsteknologier, som forhåpentligvis vil bidra til enda bedre hastigheter og dekning.