Spotifys inntekter nærmet seg i fjor 2 milliarder euro, men underskuddet for verdens største strømmetjeneste blir stadig større.
Det svenske selskapet, som ble grunnlagt i 2008, har stått i spissen for strømmerevolusjonen i musikkbransjen. Men Spotify har selv aldri klart å gå i pluss i regnskapet.
Fjoråret var intet unntak, på tross av at Spotify har rundt 30 millioner betalende abonnenter. Det viser årsresultatet fra det Luxembourg-baserte holdingselskapet Spotify Technologies mandag.
Kraftig inntektsvekst
Spotifys omsetning økte med 80 prosent til 1,95 milliarder euro (drøyt 18 milliarder kroner), men det var ikke nok til å sikre et positivt resultat. Annonseinntektene ble nesten doblet i 2015. På tampen av året hadde Spotify 89 millioner aktive brukere, opp fra 60 millioner ett år tidligere.
Mangelen på overskudd skyldes ifølge selskapet at Spotify prioriterer investeringer i en tid der strømming av musikk blir stadig vanligere.
– Vi tror at vår modell er lønnsom på sikt, og at den vil generere betydelige inntekter etter hvert som vi øker rekkevidden, heter det fra selskapet.
Spotify har de siste årene møtt stadig hardere konkurranse. IT-giganten Apple lanserte i fjor sin egen strømmetjeneste, og rapmogulen Jay-Z står i spissen for rivalen Tidal. (©NTB)