Samlino.no er en ny prissammenligningstjeneste som prøver seg i Norge. De vil gi forbrukere en oversikt over bank- og forsikringstjenester, inkludert også mobilabonnement etter hvert.
Nå er kanskje ikke dette den mest originale ideen vi har hørt om. Det finnes en rekke aktører som tilbyr noe av det samme, deriblant Forbrukerrådets eget tilbud Finansportalen.
Storfisk fra Asia
Ikke desto mindre er det et pengesterkt internasjonalt konsern, som nå tar opp kampen.
Eieren, Compare Global Group, som konsernet heter, har base i Hongkong. Med inntoget i Norge har de etablert seg i femten land.
De har hentet inn minst 350 millioner kroner i risikokapital, inkludert en betydelig innsprøytning fra verdens største investeringsbank, Goldman Sachs.
Compare Global Group hevder å være verdens største nettbaserte markedsplass for finansprodukter.
Samlino.no blir deres norske datterselskap.
– Målet er å bli en komplett sammenligningsportal innen bank, forsikring og telekom. La oss kalle det en online markedsplass. Vi ønsker å hjelpe forbrukere med å foreta et informert valg, forteller den ferske norgessjefen Kristoffer Gallefoss (29) til digi.no.
Han er sivilingeniør fra NTNU innen industriell økonomi, produktutvikling og empirisk finans. Etter flere år som konsulent i Ernst & Young valgte 29-åringen i sommer å gjøre gründer av seg.
Minnet om Nigeria-svindel
Oppdraget tok han imot etter å ha mottatt en forespørsel på LinkedIn, som mange nok ville ha rynket på nesen av.
– Det virket litt som en Nigeria-svindel, for å være helt ærlig. De lokket med «a great business opportunity», forteller Gallefoss om henvendelsen fra morselskapet.
Etter å ha undersøkt nærmere ble førsteinntrykket erstattet med ektefølt interesse.
– Jeg vurderte at dette traff meg midt i hjertet. Jeg har i hovedsak jobbet med digitalisering og forbedring av kundeopplevelser for enkelte banker. Nå fikk jeg muligheten til å ta enda et skritt tilbake i verdikjeden med valg av forsikrings- eller bankleverandør, sier han.
Mer enn forbrukslån
Han lover at Samlino.no skal tilby flere tjenester enn tilbud om kredittkort og forbrukslån, som er de første produktkategoriene de formidler. Deriblant oversikt over bilforsikringer og mobilabonnement.
– Forbrukslån er et negativt ladet ord, medgir Gallefoss som fortsetter: Det har vært masse skriverier om det bare de siste månedene. Men vi tar ikke stilling til det politiske i det. Personlig tenker jeg at samfunnet må få tilgang til kreditt.
Han viser til at folk i dag er vant til å bruke sammenligningstjenester når de skal bestille hotell og flyreiser. Det samme mener han burde gjelde bank- og forsikringstjenester.
Oslo og Lisboa
Gallefoss betegner morselskapet som et fintech-konsern. Teknologien og plattformen deres blir utviklet i Asia.
Foreløpig bygger han opp den norske virksomheten fra sin plass i gründerkollektivet Mesh i Oslo.
– Jeg bygger opp et team i Oslo, men også et i Lisboa i Portugal, der vi har en europeisk hub som jobber med markedsføring.