Vegdirektoratet skal gjøre et systematisk arbeid for å finne ut hva virksomheten selv og andre kan lære etter bruddet med IBM om Autopass-kontrakten.
IBM skulle bygge en ny løsning som i hovedsak skulle erstatte dagens innkreving av bompenger.
Vegdirektoratet sa opp avtalen i juli med påstand om at IBM var mer opptatt av å tjene penger enn å bygge noe som fungerer.
Nå forbereder partene erstatningskrav mot hverandre.
Les mer: IBM og Statens vegvesen krever erstatning av hverandre
Ubehagelig
– Dette er veldig en veldig beklagelig situasjon. Vi hadde håpet å få denne leveransen i havn, med et effektivt innkrevingssystem som bilistene ville vært tjent med. Men etter grundige vurderinger ble det besluttet å heve kontrakten. Årsaken er at vi ikke får, eller ikke ser ut til å få de leveransene som vi mener er kontraktsfestet, sier direktør Jane Bordal ved Veg- og transportavdelingen hos direktoratet.
Les også: Slik skal ekspertene stoppe IT-tabbene
Læring
I debatten om offentlige IT-prosjekter snakkes det stadig mer om å få satt feilene i system for å kunne lære av dem og unngå at de blir gjort på nytt av andre virksomheter.
– Hvordan skal dere lære av denne episoden?
– Vi kommer til å rigge en gjennomgang av prosjektet for å finne ut hva vi kan lære av dette her. Hvordan vi skal gjøre det i praksis, har vi ikke bestemt ennå. Det er litt tidlig, sier Bordal til digi.no.
Les mer: – Du kommer ingen vei uten IT-fiaskoer
Gransking
Hun kan imidlertid røpe at en uavhengig part skal lede arbeidet.
– Vi er opptatt av at dette skal være en uhildet gjennomgang. Det betyr at den vil foretas av mennesker som ikke har vært involvert i prosjektet. En slik jobb må på agendaen for at vi skal finne læringspunktene, sier direktøren.
Grensen for habilitet går ikke ved inngangsdøren. Vegdirektoratet kan komme til å benytte egne folk.
– Det finnes ulike aktører å spørre. Vi kan få en konsulent inn her, eller vi kan be vår egen internrevisjon. It-direktoratet Difi kan også være aktuelt, sier Bordal.
Les også: Maktkamp om IT i staten
Hva med IBM?
– Hvor aktuelt er det å be IBM bidra med informasjon i saken?
– Når vi har diskutert dette, har vi i hovedsak snakket om vår del av prosjektet. Men vi har ikke satt rammene for dette, ennå. Og for all del, som bestiller av en slik gjennomgang er vi opptatt av å finne ut mest mulig med sikte på å ta lærdom av arbeidet, svarer hun.
– Kan man få avdekket alle forhold og dermed lære av det som skjedde hvis leverandøren ikke bidrar?
– Vi kommer nok til å vurdere det, sier Bordal.
Les også: Nå skal smarte systemer for alvor inn i norsk transport