DRYLAB

Systemet til Drylab brukes av mange norske filmskapere. Nå står Hollywood for tur

I Drylabs Dailies Viewer-app kan man for eksempel finne klippene fra en gitt scene. Her fra filmen Birkebeinerne.
I Drylabs Dailies Viewer-app kan man for eksempel finne klippene fra en gitt scene. Her fra filmen Birkebeinerne. Bilde: Harald Brombach
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
29. sep. 2016 - 15:00

Norske Drylab R&D tilbyr et programvaresystem som det har vist seg å være stor etterspørsel etter i norske filmbransje. Nå sikter selskapet mot USA, etter også å ha fått enkelte napp i et par europeiske land. 

«Dailies»

Systemet som Drylab tilbyr, har funksjonalitet som løser flere utfordringer på filmsettet.

Utgangspunktet er det som i filmbransjen kalles for «dailies».

– Etter en dag med opptak pleide man etter fremkalling å se gjennom alle opptakene fra den dagen. Men etter at man har gått over til digitalt, rekker man ikke å se gjennom alt fordi man lager mye mer materiale, forteller Pontus Steinfeld, forretningsutvikler hos Drylab, til digi.no. 

Kontinuitet

Den vanlige måte for script supervisor å jobbe på. <i>Foto: Drylab</i>
Den vanlige måte for script supervisor å jobbe på. Foto: Drylab

En annen aktuell problemstilling er oppgavene til den som er script supervisor på settet. Ifølge Steinfeld er denne personen ansvarlig for kontinuiteten i opptakene og må skrive ned alt som skjer under innspillingen, for eksempel om en skuespiller holder en flaske i høyre eller venstre hånd, eller hvilket tempo vedkommende beveger seg ut av døren på. Da er det en stor fordel at dette ikke endrer seg til neste opptak fra scenen, som kanskje først blir gjort dager eller uker senere.

Disse notatene blir tradisjonelt gjort på papir, slik som på bildet til høyre. Å finne fram i notatene til hvert enkelt klipp i ettertid, kan være svært tidkrevende.

Drylab løser begge disse utfordringene ved hjelp blant annet to iOS-apper og en Mac-applikasjon.

Les også: Lover gigabit/s-fart selv på øde steder

Fungerer uten nettilgang

Pontus Steinfeld i Drylab forteller at selskapet nå skal satse på det amerikanske markedet. <i>Foto: Harald Brombach</i>
Pontus Steinfeld i Drylab forteller at selskapet nå skal satse på det amerikanske markedet. Foto: Harald Brombach

I stedet for at filmskaperne må bla seg gjennom massevis av mapper med filmklipp, får de med Drylabs løsning tilgang til hele produksjonen, riktignok i en komprimert utgave, i appen Dailies Viewer. Alt er lagret lokalt på nettbrettet eller mobilen, slik at tilgangen og avspillingen skjer svært raskt og fungerer uten nettilgang. Innholdet synkroniseres automatisk med originalopptakene via settets lokale Wi-Fi-nett og Mac-programvaren Dailies Creator.

De lokale filene med filmopptakene inkluderer også metadata om hvert opptak, kombinert med kommentarer fra regissør eller fotograf, i tillegg til tagger og annet som kan være viktig for å finne igjen klippene. 

– I praksis har vi tatt skyen ned på iPaden. Gjør man opptak på en øy i Stillehavet, får man fortsatt tilgang. Vi er de eneste som gjør det mulig å ha hele produksjonen offline, hevder Steinfeld.

Den andre iOS-appen som Drylab tilbyr, Set Report, brukes av script supervisoren og erstatter papirbunkene med notater. Også dette kan synkroniseres knyttes til hvert enkelt filmklipp. 

Opprinnelig hobbyprosjekt

Det var hovedgründer John Christian Rosenlund, som har vært sjeffotograf i en rekke kjente produksjoner – nå sist i spillefilmen «Kongens nei» – som så behovet for dette for åtte-ni år siden. Det som i starten var et hobbyprosjekt, begynte for halvannet år siden å bli utvidet og rettet mot salg. Drylab har i dag to ansatte.

– Systemet har nå blitt solgt og brukt i en hel del produksjoner. Under innspillingen av omtrent 35 filmer har hele systemet blitt brukt, mens deler av systemet har blitt brukt i forbindelse med nærmere hundre produksjoner. Set Report-appen, som koster omtrent hundre kroner, har blitt lastet ned omtrent 6000 ganger, forteller Steinfeld. 

Leste du denne? Vil selge deg nettverk omtrent slik du kjøper melk og brød

SaaS

Resten av systemet tilbys som en SaaS-løsning (Software as a Service), hvor kunden betaler per produksjon, per uke under innspillingen og per måned under postproduksjonen. 

– I snitt er prisen på 30 000 kroner per produksjon. Dette inkluderer 50 brukere, lagringsplass, Mac-programvaren og alt annet. Dette er knyttet til en skytjeneste hvor tilgangen må aktiveres og Dailies Creator kan lastes ned. Via denne pares også alle iOS-enhetene som skal ha tilgang. Dette gjøres ved å taste inn en kode på enhetene, forklarer Steinfeld.

Slik er Dailies-systemet til Drylab koblet sammen. <i>Foto: Drylab</i>
Slik er Dailies-systemet til Drylab koblet sammen. Foto: Drylab

Drylab samarbeider med Storyline, som ifølge Steinfeld er det største utleiehuset til profesjonell film- og tv-produksjon i Norge. Storyline er også medeier i Drylab.

Blant de norske produksjonene som til nå har brukt Drylabs løsninger, er Birkebeinerne, Bølgen, Kampen om tungtvannet, Tusen ganger god natt og Kongens nei.

Problemet for Drylab er at filmproduksjonen ikke er veldig stor i Norge. Ifølge Steinfeld ble det i fjor lagd 23 spillefilmer. 

Hollywood

Drylab skal derfor hente inn 15 millioner kroner i ny kapital for å bygge opp en salgsavdeling, samt videreutvikle programvaren. 

– Vi har et par ess i ermet på utviklingssiden og vil på sikt ta i bruk maskinlæring for å kunne levere flere og bedre tjenester både i USA og Europa, sier Steinfeld.

– Vi ser etter investorer som har lyst å være med i en kraftig vekstfase innenfor en spennende bransje. Hvis de har et kontaktnett innenfor film, spesielt i USA, er det et stort pluss. Men dette blir en gøy reise å være med på uansett, og med enormt potensiale, fortsetter han. 

Noen av filmproduksjoner som har benyttet Drylabs system. <i>Foto: Harald Brombach</i>
Noen av filmproduksjoner som har benyttet Drylabs system. Foto: Harald Brombach

Allerede har Drylabs fått litt internasjonal oppmerksomhet.

– Vi ble for en stund siden omtalt av fagtidsskriftet American Cinematographer og fikk en del respons etter dette, forteller Steinfeld. Uten markedsføring har løsningen allerede blitt tatt i bruk i flere amerikanske produksjoner, og denne uken ble den tatt i bruk under en produksjon som Warner Bros. i Finland står bak. 

I USA vil Drylab i første omgang satse mot markedet for uavhengig film, hvor produksjonene ofte har samme budsjett som store produksjoner i Skandinavia – i snitt 1,5 til 2 millioner dollar, ifølge Steinfeld. 

Under Sundance-festivalen for uavhengig film ble det i år søkt om visning av mer enn 4000 «helaftens»-filmer. Så det potensielle markedet er stort. På verdenbasis lages det litt over 60 000 produksjoner i året.

Les også: PGP-krypteringen er 25 år. En misforståelse førte til global spredning

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.