BEDRIFTSTEKNOLOGI

Tar livet av Flash-annonsene

Vesentlig endring rulles ut til Google Chrome.

Stadig mindre innhold på weben er basert på Adobe Flash og andre plugin-baserte teknologier. Manglende plugin-støtte på mobile enheter er noe av årsaken, men også at nyere alternativer ofte oppleves som mer stabile og mindre ressurskrevende.
Stadig mindre innhold på weben er basert på Adobe Flash og andre plugin-baserte teknologier. Manglende plugin-støtte på mobile enheter er noe av årsaken, men også at nyere alternativer ofte oppleves som mer stabile og mindre ressurskrevende. Bilde: Adobe
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
31. aug. 2015 - 08:11

Flash-baserte annonser har vært til glede og frustrasjon – alt ettersom hvilken gruppe man spør – siden rundt tusenårsskiftet. Nå ser det ut til at denne epoken er i ferd med å ta slutt.

Et tydelig tegn på dette er at Amazon nylig kunngjorde at selskapet fra og med den 1. september ikke lenge aksepterer Flash-baserte annonser på Amazon.com.

Les også: Nå kommer 3D-annonsene

Google Chrome

Bakgrunnen for denne avgjørelsen er en kunngjøring Google AdWords kom med allerede i juni i år, hvor det ble fortalt at Google Chrome fra og med den 1. september ikke lenger vil starte avspillingen av Flash-innhold, dersom Flash-innholdet ikke er en sentral del av websiden som vises.

I stedet settes avspillingen på pause.

Denne innstillingen finnes allerede i Chrome, men er foreløpig deaktivert som standard.

I motsetning til Amazon kommer ikke Google til å nekte å ta imot Flash-annonser, men de vil ikke bli spilt av. Der det er mulig vil annonsene automatisk bli konvertert til HTML5 i stedet.

Hensikten med det hele, fra Googles ståsted, er å gi brukerne en bedre opplevelse av annonsene, ved at de blant annet skal ikke lenger skal kreve like mye ressurser.

Les mer: Innfører regler mot tunge Flash-annonser

Krasj

Man kan også håpe på mindre ustabilitet og krasj når Flash-innholdet i langt sjeldnere blir spilt av. Feilmeldingen nedenfor dukket opp gjentatte ganger i forrige uke i en annonse på en stor, norsk nettavis i Firefox med nyeste utgave av Flash Player.

Flash-krasj
Flash-krasj Bilde: digi.no
 

Amazon legger for øvrig til at også eksisterende nettleserinnstillinger i Firefox og Safari begrenser avspilling av Flash-innhold i nettleserne.

Facebook: – Nå må Flash dø 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.