Flash-baserte annonser har vært til glede og frustrasjon – alt ettersom hvilken gruppe man spør – siden rundt tusenårsskiftet. Nå ser det ut til at denne epoken er i ferd med å ta slutt.
Et tydelig tegn på dette er at Amazon nylig kunngjorde at selskapet fra og med den 1. september ikke lenge aksepterer Flash-baserte annonser på Amazon.com.
Les også: Nå kommer 3D-annonsene
Google Chrome
Bakgrunnen for denne avgjørelsen er en kunngjøring Google AdWords kom med allerede i juni i år, hvor det ble fortalt at Google Chrome fra og med den 1. september ikke lenger vil starte avspillingen av Flash-innhold, dersom Flash-innholdet ikke er en sentral del av websiden som vises.
I stedet settes avspillingen på pause.
Denne innstillingen finnes allerede i Chrome, men er foreløpig deaktivert som standard.
I motsetning til Amazon kommer ikke Google til å nekte å ta imot Flash-annonser, men de vil ikke bli spilt av. Der det er mulig vil annonsene automatisk bli konvertert til HTML5 i stedet.
Hensikten med det hele, fra Googles ståsted, er å gi brukerne en bedre opplevelse av annonsene, ved at de blant annet skal ikke lenger skal kreve like mye ressurser.
Les mer: Innfører regler mot tunge Flash-annonser
Krasj
Man kan også håpe på mindre ustabilitet og krasj når Flash-innholdet i langt sjeldnere blir spilt av. Feilmeldingen nedenfor dukket opp gjentatte ganger i forrige uke i en annonse på en stor, norsk nettavis i Firefox med nyeste utgave av Flash Player.
Amazon legger for øvrig til at også eksisterende nettleserinnstillinger i Firefox og Safari begrenser avspilling av Flash-innhold i nettleserne.
Facebook: – Nå må Flash dø