Netcom lanserte tjenesten «visual voicemail» i juli 2009.
Ganske nøyaktig 7 år og 2 dager senere gjør Telenor det samme. De lanserer i dag.
Enkelt forklart er dette talepostkassen i form av en applikasjon på telefonen. Du får en visuell fremstilling av mobilsvar som minner om en ordinær innboks.
Dermed trenger man ikke lenger å ringe mobilsvar, men kan enkelt spille av meldingene, sortere dem, pause, spole eller videresende.
Foreløpig er det kun støtte for iPhone (modell 4s og nyere), men det jobbes med Android-støtte også.
Ting tar tid
– Det har tatt tid å få dette plass, det har det. Årsaken er rett og slett kombinasjonen av at det har vært mer teknisk utfordrende å implementere, samt at det ikke har vært høyest prioritert blant alle mobillanseringene vi har hatt. Godt endelig å ha det på plass, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor Norge til digi.no.
Selv om selskapet vedgår å ikke ha prioritert en tidligere lansering, innrømmer de at tjenesten har vært etterspurt blant kundene.
– Vi har merket etterspørselen etter dette. Ikke minst blant bedriftskunder er det flere som nevner visual voicemail, til og med i anbudsprosesser, fortsetter Krokan.
I 2011 uttalte Krokan følgende til nettstedet Droidnytt:
«Telenor er i ferd med å skifte ut voicemail-plattformen vår. Den nye plattformen sikrer tilgang til Visual Voicemail, og vi ser frem til etter hvert å rulle ut denne tjenesten. Vi tar sikte på både å inkludere iPhone og Android»
– I lys av de uttalelsene er det ikke bare en glede, men en lettelse å endelig å ha dette på plass. Det er en understatement å si at dette har tatt tid, sier Krokan i dag når digi.no minner ham på det han uttalte for fem år siden.
Konkurrenten kan ikke annet enn å ønske velkommen etter.
– Det er alltid hyggelig å være først ute med noe. Vanligvis tar det ikke så lang tid, men vi får si velkommen etter, er reaksjonen fra kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen i Telia Norge.
Verken Telia eller Telenor har innført visual voicemail-støtte for andre mobiltelefoner enn iPhone. I Telias tilfelle foreligger det heller ingen planer om å utvide støtten til andre telefoner, ifølge Scheen.
Håper på Android-støtte
I meldingen der Telenor kunngjøring lanseringen fredag, sier Bjørn Ivar Moen, leder av mobilvirksomheten i Telenor at nå som iPhone-støtten er på plass, håper de at «også Android-brukere etter hvert skal få glede av denne nyttige tjenesten».
Når dette vil komme på plass, er foreløpig uvisst.
– I lys av tidligere uttalelser våger jeg ikke å anslå noe tidsmessig, annet enn at jeg kan forsikre at vi jobber for å få dette på plass også for Android-telefoner, sier Anders Krokan.
Inntil videre er det altså Telenor-kunder med iPhone 4s eller nyere som kan benytte seg av tilbudet, som er inkludert i alle abonnementene deres. Det går med datatrafikk til å laste ned meldingene, men størrelsen er lav, blir det opplyst.
Telenor har laget en oppskrift for hvordan kundene kan ta tjenesten i bruk:
- Oppdater iOS til siste versjon.
- Send Bestill VVM til 1999 og vent på en bekreftelse på at tjenesten er aktivert.
- Gå inn på "Innstillinger", "Generelt", "Om" og godta oppdateringen av operatørinnstillingene (Telenor 24.2) som dukker opp på skjermen. Deretter må telefonen restartes.
- Etter at telefonen har slått seg på igjen, dobbeltrykk på hjemknappen for å åpne alle åpne applikasjoner og avslutt "Telefon"-applikasjonen.
- Gå inn på "Telefon"-applikasjonen og trykk på "Telefonsvarer" for å konfigurere Visual Voicemail.
- Her blir du bedt om å lage et passord på mellom 4 og 6 siffer. Ikke bruk 1111, 0000 og 1234. Passordet brukes når du skal høre dine svarermeldinger fra en annen telefon enn din egen, eller om du ringer opp MobilSvar fra utlandet
- Du kan også lese inn en personlig velkomstmelding eller bruke din eksisterende personlige velkomstmelding ved å velge "Tilpasset" i førstegangsmenyen eller ved å gå inn i menyen kalt "Hilsen".
- Visual Voicemail er nå aktivert og klar for bruk.