Saken har blitt oppdatert.
Oslo (NTB-Ole Henrik Tveten): Omtrent en tredel av Telenors kunder opplever for tiden problemer med tale over mobilnettet og SMS. Feilen gjør også at kundene ikke får ringt nødnumre.
Feilen oppsto rundt klokka 11.45 fredag. Telenor opplyser at selskapet ennå ikke vet hvorfor den har oppstått.
Noe taletrafikk går gjennom, og man vil også få sendt tekstmeldinger, men det vil være forsinkelser på mottak, opplyser informasjonssjef Anders Krokan i Telenor Norge til NTB.
Også tjenester over mobildata kan oppleve oppkoblingsproblemer, som for eksempel BankID på mobil. Krokan opplyser at Telenor jobber for fullt med feilsøk for å få finne og rette feilen.
«Telenor jobber med feilsøk i samarbeid med leverandør både for å finne rotårsak og iverksette strakstiltak», opplyser Telenor i en pressemelding.
Nødnumre
Telenor har nesten 3,2 millioner mobilkunder, opplyser selskapet på sine nettsider.
Feilen fører også til at teleselskapets kunder ikke får ringt nødnumrene, men nettstedet som formidler viktig informasjon fra myndighetene til befolkningen, kriseinfo.no, opplyser at du må ta ut sim-kortet for så å ringe 112 – eller restarte mobilen uten å trykke PIN-koden. Politiet kan sette over til 110 og 113.
Oslo universitetssykehus opplyser på Twitter at et alternativ til medisinsk nødnummer (113) kan være å oppsøke lokal legevakt – som også har tilgang til det operative nødnettet.
Svalbard
Oslo Brann og Redningsetat (OBRE) ber folk finne NetCom-kunder eller forsøke å ringe fra fasttelefon dersom de skal ringe nødmelding. Mobilproblemene strekker seg også ut til Svalbard.
«Dersom du ved nød ikke når Sysselmannens vakttelefon 79 02 12 22, vennligst ring sentralbordet 79 02 43 00», skriver Sysselmannen på Svalbard på sine nettsider.
Kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i TeliaSonera Norge sier til E24 at de ikke har nettverksproblemer. Dermed skal kunder hos blant annet NetCom, Chess og OneCall få brukt sin mobil. Problemene her oppstår når disse skal ringe kunder hos Telenor.
– Det virker foreløpig som om det meste av samtalene inn til Telenor ikke går gjennom, sier Lunde.
9 millioner i gebyr
I oktober 2014 ble også teleselskapets kunder rammet av en feil som førte til at over 3 millioner kunder ikke fikk brukt mobiltjenester i omtrent to og en halv time. Den gang oppsto feilen i forbindelse med planlagt arbeid i Telenors abonnentdatabase.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) ga Telenor et gebyr på 9 millioner kroner etter hendelsen. Telenor påklaget gebyret, men i januar i år stadfestet Samferdselsdepartementet at gebyret skulle opprettholdes.
Departementet mente egentlig at feilens grovhet talte for at gebyret burde vært høyere, men viste til at Telenor umiddelbart etter feilen innførte risikominskende tiltak. (©NTB)
Oppdatert: Mobilnettet skal ha vært i drift igjen i 15.30-tiden fredag.