UTVIKLING

Tilpasser weben til virtuell virkelighet

Mozilla lover VR-støtte i Firefox i år.

Mozilla planlegger å gi Firefox støtte API-støtte for virtuell virkelighet innen utgangen av året.
Mozilla planlegger å gi Firefox støtte API-støtte for virtuell virkelighet innen utgangen av året. Bilde: Mozilla
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
12. juni 2015 - 13:23

Virtuelle virkelighet (VR – virtual reality) har på nytt blitt trukket fram som et spennende konsept, noe ikke minst VR-brillene fra Oculus har bidratt til.

Nettleserleverandøren Mozilla mener at det er naturlig at også weben støtter slik teknologi. Derfor har stiftelsen i over et år utviklet nettleserteknologi som skal kunne gjøre dette mulig.

Dette er så langt implementert i spesielle utgaver av Firefox, men også i eksperimentelle utgaver av Google Chrome.

Microsoft alternativ: HoloLens vil kjøre alle Windows 10-apper 

Grunnleggende

Hos Mozilla er det MozVR-teamet som har ansvaret for forskning og utviklingen av WebVR-teknologien, som den kalles. Denne uken kom Vlad Vukicevic og Josh Carpenter MozVR-teamet med en artikkel som beskriver hvordan Mozilla planlegger å gjøre virtuell virkelighet til en del av webens fundament.

De første eksperimentene som Mozilla gjorde med VR tok utgangspunkt i 3D-grafikk-teknologien WebGL, som støttes av alle moderne nettlesere. Men Mozilla mener at WebGL ikke utgjør hovedveien videre på VR på weben.

– Selv om WebGL er et godt sted å starte med VR-eksperimenter på weben, er det fortsatt HTML+CSS som er webens lingua franca. Dette er språkene vi bruker til strukturering og layout på nettsteder, fra Wikipedia til Reddit til Mozilla.org, skriver Vukicevic og Carpenter.

– De er allestedsnærværende, relativt enkle å bruke, standardiserte, bakoverkompatible, etc. For at VR-weben skal ta av, er vi nødt til å gjøre det mulig for webutviklere å skape VR-opplevelser med de språkene de allerede kjenner.

Ikke bekreftet: – Tilpasser Android til VR

Viktige avgjørelser

MozVR-teamet mener at man står overfor en situasjon som kan sammenlignes med den Apple måtte forholde seg til da selskapet lagde den første mobilutgaven av iPhone. Hvordan skal brukerne av de nye enhetene se og samhandle med eksisterende og nye websider og standardfunksjonalitet som de disse tilbyr?

I SIN EGEN VERDEN: Oculus VR har klart å skape mye blest rundt sitt ennå ikke lanserte virtual reality-headsett Oculus Rift, ikke minst blant spillere. Enn så lenge foreligger produktet bare i en versjon myntet på utviklere. Nå er oppstartbedriften solgt til Facebook.
VR-briller har fått mye oppmerksomhet de siste årene, men foreløpig er tilgangen begrenset. I går kunngjorde Oculus VR at Oculus Rift skal komme i ordinært salg i første kvartal av 2016. Bilde: REX/Michael Bowles/All Over Press
 

– Vi er nødt til å implementere VR-ekvivalenter til scrolling, klikking på lenker, zooming, etc. Og vi er nødt til å bestemme hvordan man skal vise desktop- og mobil-nettsteder som aldri har blitt designet med VR i tankene. [...] Det blir interessant å se hva som blir « the pinch to zoom of VR», skriver teammedlemmene.

Noen av forslagene til slik funksjonalitet er implementert i den eksperimentelle VR-nettleseren Hiro.

Magic Leap: – Umulig å ikke smile 

Forutsetninger

I artikkelen drøfter de hvilke forutsetninger som må oppfylles for at virtuell virkelighet skal kunne ta av på weben. Den kanskje viktigste er at det det eksisterende innholdet kan brukes med full funksjonalitet innen det nye brukergrensesnittet.

I tillegg må weben må støtte for VR-orientert innhold, blant annet vanlige VR-videoformater og avspillingskontroller for dette.

Opplevelsen vil heller ikke bli god dersom ikke ytelsen er like godt som i systemspesifikke applikasjoner. Teamet nevner at oppfriskningsrater på 75 hertz og høyere vil bli vanlig. Dessuten må overføringen av nøyaktige sensordata være effektiv.

Mozilla mener at arbeid stiftelsen har gjort i forbindelse med å bringe spill med høy ytelse til weben, blant annet med asm.js, viser at dette lar seg gjøre.

I Oslo: Her kan du prøve Samsungs VR-briller 

Plattformer

Målet til Mozilla er å gjøre WebVR-teknologien så plattformuavhengig som mulig. Utgangspunktet i HTML og CSS danner grunnlaget for dette – mens mye annet må abstraheres bort i nettleseren, slik at utviklere kan være sikre på at innholdet deres kan kjøres overalt, uavhengig av hvilket operativsystem og hvilke VR-briller som benyttes.

MozVR-medlemmene opplyser at det har som mål at WebVR API-et skal være inkludert i stabile desktop-utgaver av Firefox innen utgangen av året.

Lavest terskel: Cardboard også for iPhone-eiere 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.