Den internasjonale informatikkolympiaden arrangeres denne uken i Almaty, Kazakhstan. I går, under den andre og siste konkurransedagen, ble det klart at to av de fire norske skoleelevene som deltar under konkurransen, har samlet nok poeng til å få medaljer. Dette opplyser Geir Engdahl, leder for Norsk informatikkolympiade, til digi.no.
I fjor: Norge tok bronse i informatikk-OL
Medaljerekord
Johan S. Wind fra Kongsbakken VGS i Tromsø vil få tildelt sølvmedalje, mens Michal Sladecek fra Frogn VGS i Drøbak har greide bronsemedalje. Under fjorårets olympiade fikk Wind bronsemedalje.
Engdahl forklarer at Den internasjonale finalen fungerer slik at 1/12 av deltakerne får gull, 1/6 får sølv og 1/4 får bronse.
Det at Wind og Sladecek har fått henholdsvis sølv- og bronsemedalje i konkurransen, betyr dermed ikke at de kom på henholdsvis første og andre plass i informatikk-OL. Hele resultatlisten er tilgjengelig her.
Norge har deltatt i den internasjonale informatikkolympiaden siden 2001, og hadde fra før fått fem medaljer til sammen – én sølv og fire bronse. Forrige gang en norsk deltaker fikk sølvmedalje skal ha vært i 2002.
Årets resultat er likevel tidenes beste for Norge, siden det norske laget aldri tidligere har klart å ta to medaljer på samme år.
Videoen over viser noe av det deltakerne under årets informatikk-OL har fått oppleve.
For videregående skole
– Informatikkolympiaden er en programmeringskonkurranse for elever i videregående skole, og i år deltok elever fra 84 land. Formålet med konkurransen er å finne svært dyktige unge programmere, utfordre dem og gi dem anerkjennelse, opplyser Engdahl til digi.no.
– I den internasjonale finalen må deltakerne løse tre programmeringsoppgaver med fokus på algoritmer og problemløsning på fem timer. Det er to konkurransedager, så i alt seks oppgaver. Løsningene består av kildekode som man sender inn til en server som så kompilerer programmene og sjekker at de fungerer etter spesifikasjonen. Raskere programmer får mer poeng, og man får maks 100 poeng per oppgave, sier han.
De norske deltakerne har blitt valgt ut gjennom tre nasjonale runder.
Positive erfaringer: 61 skoler lar elevene bruke internett under eksamen