SAN FRANCISCO (digi.no): – Jeg skal være med i et fitness-magasin for menn, sier en smørblid Lasse Andresen idet han blir fotografert til kolleger som passerer forbi.
Han har all grunn til å være glad. Selskapet han startet i 2010, Forgerock, har vokst til 400 ansatte og samlet investeringer til en halv milliard kroner. Dette er dobbelt så mange ansatte og fire ganger mer kapital enn da vi sist snakket med ham for tre år siden.
500 selskaper, de fleste sværinger som Toyota og AOL, er på kundelisten. I tillegg kommer en bråte offentlige virksomheter. På seks år har de utvidet til ni kontorer verden over. Hovedkontoret er flyttet fra Oslo til San Francisco, hvor Andresen jobber i dag.
Kontoret hans er prydet med et 170 kilo tungt Yamaha CP 90 og et barskap med norsk akevitt og rødvin fra Napa - Paul Maroon - en times kjøring unna.
Fra 29. etasje i Market Street har han utsyn til Bay Bridge og Treasure Island. Like bak bygningen ligger SoMa-distriktet. Et område som for noen år siden var utrygt å bevege seg i på kvelden, har blitt et foretrukket sted å bo for utviklere i byens mange oppstarter.
- Mange gjør samme feil: Tabben de gjorde for 10 år siden kostet dette selskapet alt
Åpen kildekode
Flere av disse jobber i Forgerock - et rent produkthus for ID og autentisering på nett. Siden du leser denne artikkelen, har du nesten garantert vært innom løsningen.
Det er nemlig programvaren deres som gjør at du kan logge inn på en offentlig nettside og hoppe over til en annen offentlig nettside uten å bli logget ut. Det er også deres løsning som bestemmer hva hver enkelte bruker får se på sin egen brukerkonto.
De gir ut integrasjonsprogramvaren sin som åpen kildekode, som vil si at eksterne utviklere hele tiden kan teste ut og komme med innspill på koden.
Underveis i utviklingsløpet plukker selskapet ut grener som vedlikeholdes, holdes stabile og patches. Det er disse som selges videre til kunder, og det er her pengene kommer inn.
Av gårde, Kåre!
– Hvordan går det med selskapet?
– Det går som det suser, sier han selvsikkert.
Og det er ingen selvfølgelighet i disse tider. Siden sommeren i fjor har det vært en sterk korreksjon i markedet i verdens teknologihovedstad. Tiden der oppstarter fikk pengene regelrett kastet etter seg er over.
Nå er det tre faktorer investorene ser på: Kostnader, inntekter og når man er ventet å gå i pluss, påpeker han.
– Før var det tre helt andre faktorer som gjaldt: Nemlig vekst, vekst og vekst. Gi blaffen i bunnlinjen, drit i fortjeneste: Av gårde, Kåre! (Å gi gass på Stavanger-dialekt, red. anm).
Men selv om markedet og investorer har fått en kalddusj, har Andresen sterk tro på at behovet for software vil øke fremover. Dessuten mener han at selskapets timing knapt kunne vært bedre.
Siden selskapet startet har stadig flere beveget seg bort fra skrivebordsapplikasjoner og over på webapplikasjoner som krever innlogging og autentisering.
- Norsk IT-bedrift er blitt verdensledende: Ansatte 80 nye i år
Vendte ryggen til Oracle
Det hele startet i 2010, kort tid etter at Sun Microsystems - hvor Lasse Andresen var teknisk sjef i Europa - ble kjøpt opp av Oracle. Nyheten falt tungt for flere Sun-ansatte. Selskapet var kjent som et mekka for utviklere, der innovasjon, risiko og åpen kildekode var en del av DNA-et.
– Sun var en av de kuleste arbeidsplassene man kunne ha. Fra jeg leste om oppkjøpet på nettet tok det meg tre millisekunder å ta avgjørelsen om at jeg ikke ville være med Oracle videre.
– Det Oracle driver med er innovasjon gjennom oppkjøp. Jeg ville drive med noe som var litt mer rock'n'roll.
En plan begynte å ta form. Oracle valgte å satse på sin egen mellomvareløsning for ID og autentisering - Fusion, og droppet Suns løsning basert på åpen kildekode. Fem Sun-ansatte, med Andresen i spissen, bestemte seg for å forlate selskapet og bygge videre på denne.
Noen måneder og flere «gin tonic-ideer» senere var Forgerock en realitet. Forge (smie, red anm) kom fra navnet på en pub i London hvor flere av ideene rundt det nye selskapet ble unnfanget.
Rock hadde to betydninger. Den ene spilte på Andresens musikkinteresse, og den andre på Kjerag-bolten nær Stavanger, som også er utgangspunktet for selskapets logo.
– Skapte et A-lag av personer
Det var ikke bare Andresen som sto ved et veikryss da nyheten om oppkjøpet ble kjent. Han fikk kontakt med en rekke ansatte i Sun, som ble med over i det nye selskapet.
– Å ansette dyktige folk som er fornøyde i jobben sin er en tilnærmet umulig oppgave. Heldigvis skapte oppkjøpet et vindu, der flere av disse plutselig gikk an å snakke med. Vi utnyttet denne muligheten til å skape et A-lag av personer.
Siden starten har selskapet vokst i rekordtempo. Andresen var selv administrerende direktør i selskapet frem til de var 180 ansatte i 2013. Da hadde administrasjonsoppgavene blitt tunge, og avstanden til utviklingsavdelingen blitt lenger. Det var på tide med en endring.
- Les også: – Vegvesenet har sløst bort 2 milliarder
Ansatte sin egen sjef
– Jeg endte opp med å ansette min egen sjef. Det anbefales på det sterkeste. Du leter etter en person som du tror kan ta selskapet dit det skal gå.
– Prosessen tok ni måneder, og det var selvsagt mye følelser involvert. Men det ble gjort et fantastisk bra valg - og nå har jeg det bare gøy.
– Får du kjeft om du kommer for sent på jobb?
– Nei, jeg gjør nok ikke det, svarer han leende.
Drømte om å bli popstjerne
Selv om han har lang erfaring som teknisk sjef, er han ingen utvikler. Sett bort fra et fagbrev i automasjon betegner han seg selv som en ustudert røver.
Karrieren startet med det han kaller en feilet popstjernedrøm, som aldri helt har sluppet taket. Selv etter han flyttet til San Francisco har han spilt aktivt og deltatt på ulike auditioner.
– Jeg ble til og med med i et band. Men like etterpå ble det mye reising. Etter fem-seks uker uten å møte på øvinger ringte bandet og lurte på hvor jeg ble av. Da skjønte vi at det ikke kom til å fungere så bra.
– Jeg har spilt i band fra jeg var 13 år gammel. Vi kjørte opp og ned vestlandskysten og spilte i alle krinker og kroker. Det var soul rnb med full blåserekke og hele sulamitten.
– Det var dette jeg egentlig ville gjøre, men jeg så jo etterhvert at barregningen stort sett ble større enn hyren, forklarer Andresen.
Han vurderte en stund å bli snekker, men fikk beskjed av broren at det var i IT pengene lå. Etter et år som barnehageassistent og et år i militæret, fikk han jobb i Stavanger EDB.
– Han som ansatte meg startet et bedriftsfotballag en uke i forveien. Da han spurte om jeg spilte fotball svarte jeg selvsagt ja. Jeg tror egentlig dette var det eneste kriteriet for å få jobben, sier han.
Stavanger EDB var leverandør for Texas Instruments. Folk derfra kom til Stavanger og kikket på Andresens presentasjoner, og han ble headhuntet til selskapets avdeling i Oslo. Derfra endte han opp hos det samme selskapet i Austin, før avdelingen han jobbet i ble solgt til HP.
– Jeg satt som siste ekspert på datasystemer som snart skulle dø ut, og fant ut at det var på tide å finne meg noe nytt. Så fikk jeg jobb i Sun.
Norsk forsker: – TCP/IP-protokollen er utdatert. Standarden er et eneste rot
Startet selskap like før dot com-bobla
Januar år 2000 forsøkte han lykken med et eget selskap i Stavanger. De bygget det han omtaler som store backender og internettmotorer basert på hyllevare.
– Dette var to måneder før dot com-bobla sprakk, så timingen var «fantastisk». Juhu!
– Men det varte frem til vi solgte selskapet i 2003. Vel, solgte er vel en overdrivelse. De ansatte fikk i det minste beholde jobben sin.
Da det begynte å gå dårlig, var Andresen den første som permitterte seg og jobbet gratis.
– Som gründer må du få med folk som tror på deg. Det er det viktigste av alt. Å ivareta teamet. Du hopper ikke av skipet når det synker. Heldigvis fant vi etterhvert noen som ville kjøpe oss, og alle var fornøyde.
Selv ble han ikke med på flyttelasset, men «tok ferie» og gikk tilbake som ansatt i Sun.
– Det er gøy med startups, men det koster. Jeg trengte noen år der jeg gjorde noe annet.
Men med Forgerock føles ting riktig igjen - til tross for at han tilbringer det han anslår til å være 30 prosent av tiden sin på reisefot, sliter han ikke med motivasjonen.
– Jeg sover lite. Det er kjedelig. Jeg blir drevet av passion - det å skape noe og få til å bygge software som blir brukt av kunder til kule ting. Vi har utviklere som driver med innovasjon. Og når jeg ser hvilke løsninger kundene våre bygger på toppen tenker jeg «wow, det der er kult».