IT-NORGE

– Vi skal ikke konkurrere på pris

Indisk IT-gigant til Norge.

Den indiske IT-giganten Tech Mahindra etablerer kontor i Norge, men Norgessjef Gaurav Gupta (t.h.) og konserndirektør på forretningsutvikling, Manoj Chugh skal ikke konkurrere på pris.
Den indiske IT-giganten Tech Mahindra etablerer kontor i Norge, men Norgessjef Gaurav Gupta (t.h.) og konserndirektør på forretningsutvikling, Manoj Chugh skal ikke konkurrere på pris. Bilde: Espen Zachariassen
26. feb. 2015 - 14:16

Den indiske IT-kjempen Tech Mahindra er i ferd med å finne fotfeste i Norge.

Den nyansatte norgessjefen har ikke rukket å finne kontorlokaler før de første kontraktene er signert.

– Vi begynner forsiktig og skal lære oss det norske markedet, sier Gaurav Gupta til digi.no.

Tech Mahindra med snaut 100.000 ansatte satser på blant annet olje, maritim, finans, telekom og helse.

Her i landet er det de tre første som lokker i første omgang, og den første kontrakten er signert i maritim sektor.

Mer vil ikke selskapet ut med før det er blitt varmere i trøya og føler at oppdragsgiverne får valuta for pengene.

Droppet Norge

Dette er andre gang selskapet vurderer Norge.

– Vi sjekket forholdene for fem år siden, og da var ikke målgruppene klare for vår globale leveransemodell, sier konserndirektør for forretningsutvikling Manoj Chugh.

Den innebærer at selskapet bruker relevante ressurser over hele verden inn mot et oppdrag.

– Den gangen var potensielle kunder mer opptatt av å ha IT-leverandøren geografisk nært. Nå har flere av de store norske aktørene selv blitt mer globale, slik at vi i større grad kan være en aktuell leverandør, sier Chugh.

Målgruppen er de store selskapene, i første rekke de internasjonale virksomhetene som kvalifiserer til en plass på Fortune Global 500 og som har avdelinger i Norge.

Les også: Indisk IT-gigant: – Vær forberedt på helt nye ingeniøroppgaver

Olje, IT og medisin

– I hvilken grad kommer dere til å rekruttere teknologer i Norge?

– Det blir behov for kompetanse i Norge. Omfanget ser vi etter hvert som vi klarer å sikre oss kontrakter, og hva oppdragsgiverne krever, sier Gupta. 31-åringen er utdannet økonom og mekanisk ingeniør og fikk bryne seg på jobber i Sverige og Danmark før han fikk sjefsjobb i Norge.

Tech Mahindra oppgir å ha inngått samarbeid med flere utdanningsinstitusjoner med sikte på rekruttering.

– Vi ser ikke bare etter IT-mennesker. Ofte er det nødvendig med samme fagkompetanse som den vi finner hos oppdragsgiver. Det gjelder typisk i oljeindustrien. Etter hvert vil vi også satse på e-helse her i Norge, og vår erfaring er at det kan bety behov for egne leger i staben, sier Chugh.

Kjøper lite

Offisielt heter det at selskapet satser på å være mellom 50 og 100 ansatte i løpet av de tre første årene i Norge.

Det utgjør snaut en promille av den globale staben.

Veksten skal primært skje organisk, men det er ikke uaktuelt med oppkjøp av norske virksomheter. Det er også aktuelt å inngå partnerskap med norske selskaper som kan bidra til å gi inderen innpass på norsk jord.

Les også: India planlegger norsk offensiv med oppkjøp av it-selskaper

Satyam-skandalen

Både den norske direktøren og den globale salgsdirektøren snakker mye om å bygge tillit, under intervjuet med digi.no.

Det kan nok henge sammen med behovet for etablere et pålitelig inntrykk etter den store fusjonen med skandale-rammede Satyam Computer Services.

Dette var en langvarig prosess som ble fullført for snaut to år siden.

I 2009 innrømmet Satyams toppsjef å ha trikset til seg milliarder av kroner. Skandalen rammet så hardt at giganten var i ferd med gå dukken. Staten utpekte ny ledelse og solgte deler av selskapet på auksjon, der Tech Mahindra fikk tilslaget.

Virksomheten ble drevet under navnet Mahindra Satyam i tre år, inntil Tech Mahindra overtok hele virksomheten og fjernet det skandalebefengte selskapsnavnet.

Les også: IT-skandale ga børsras i India

Timepris ikke viktig

– Hva slags timepris kan dere konkurrere med?

– Nå har alle de store IT-aktørene ressurser i India, så vi har ikke det konkurransefortrinnet, lenger. Vi satser på å bygge tillit ved å levere. Hvis noe ikke stemmer, krangler vi ikke på kontraktsforhold, men går inn for å løse problemet, sier den globale salgssjefen.

Det må jo bety at dere budsjetterer med et stort antall arbeidstimer som ikke omfattes av kontraktene?

– Vi snakker heller om at vi har en fleksibel holdning til oppdraget.

Tar dere høyde for ekstra timer eller klarer dere faktisk å styre unna ressurskrevende feil?

– Vi erkjenner at også vi gjør feil. Vi er jo mennesker. Men vi har utviklet en metode der vi sjekker status ved milepæler underveis i arbeidet. En form for iterativ metode. Da ser vi at det lettere går som planlagt. Her har vi opparbeidet erfaring over mange år og utviklet en verktøykasse, svarer den ingeniørutdannede salgssjefen.

Og han er forholdsvis åpen på at 25 års erfaring med titusenvis av prosjekter har inspirert Tech Mahindra til å bli gode på å teste.

– Vi har rett og slett laget vår egen testfabrikk, forklarer han. Tidligere ble løsningene i hvert prosjekt testet og sjekket og testet på nytt før det var klart. Men erfaringene ble ikke delt. Nå blir erfaring og kompetanse samlet, slik at man ikke bør gjøre den samme jobben flere ganger.

Les også: Her er inderen som skal redde nettbanken

Skal lære norsk

Og hva blir de neste skrittene på norsk jord fremover?

Norgessjefen har et klart press på seg til å skaffe flere oppdrag.

– Men etter at vi nå har funnet et sted å bo, skal både kona og jeg på norskkurs, forteller Gaurav Gupta.

Les også:

IT-kvinner: Derfor har India så mange og Norge så få

Opera tok en Bollywood

På tre uker skulle norske gründere erobre Singapore. Slik gikk det 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.