Toyota har fått med seg Microsoft på eier- og leverandørsiden i det nye selskapet Toyota Connected, som skal utvikle internett-tilknyttede kjøretøytjenester for både bilselgere og bileiere.
Microsoft skal ifølge Reuters eie fem prosent av det nye, Texas-baserte selskapet, som dessuten skal kjøre tjenestene i Microsofts nettsky, Azure.
– Toyota Connected vil bidra til å frigjøre kundene våre fra teknologityranniet. Det vil gjøre livene enklere og hjelpe oss med å vende tilbake til vår menneskelighet, sier Zack Hicks, som er CEO for det nye selskapet, i en pressemelding.
Utnytter big data
– Fra telematikktjenester som lærer av dine vaner og preferanser, til bruksbaserte prismodeller for forsikring, som tar utgangspunkt i faktiske kjøremønstre, til tilkoblede kjøretøynettverk som kan dele informasjon om veiforhold og trafikken, er målet vårt å levere tjenester som gjør livene enklere, sier Hicks.
Han understreker i videoen nedenfor at mye av dette vil det ikke være mulig for Toyota å gjøre alene. Det krever samarbeid, både mellom bilprodusentene, myndigheter og mange andre parter. Men nå begynner i alle fall den nødvendige teknologien å bli tilgjengelig.
– Vi har alle snakket om big data ganske lenge, men vi er nå på det unike tidspunktet i historien hvor teknologien innhenter det vi håper å oppnå ved å levere tjenester og muligheter inn i kjøretøyet, sier Hicks.
Nøyaktig hva dette innebærer, er foreløpig uklart. Men både Microsoft og Toyota har kommet noen eksempler. I videoen over vises det at sjåføren kan få ansiktet sitt skannet hos bilforhandleren og deretter kan slippe å låse opp bilen i framtiden. Den vil låse opp seg selv når sjåføren nærmer seg og også åpne bagasjerommet dersom bilen registrerer at sjåføren har med seg kofferter.
Når sjåføren ønsker å parkere, kan de ledige plassene det valgte parkeringshuset vises på skjermen i bilen.
Helsefunksjoner
Andre eksempler som Microsoft omtaler i et relatert blogginnlegg er at bilrattet kan overvåke sjåførens puls og respirasjon, mens setet får innebygd personvekt, slik at bilen kan tilby kontinuerlig monitorering av helsen til sjåføren, på lignende måte som kroppsnær teknologi gjør i dag.
Andre muligheter kan være å kommunisere med bilene foran for å få vite om trafikkforholdene lenger fram. Dette kan for eksempel brukes til å sende automatisk varsel om forsinkelse til arrangøren av det møtet sjåføren forsøker å rekke.
Et varsel om at motoren trenger vedlikehold kan kombineres med avtaleboken til både kunden og verkstedet, slik at systemet i bilen kan foreslå et tidspunkt som bileieren kan godta ved et enkelt trykk på en skjerm.
Det er ikke oppgitt noe konkret tidspunkt for når Toyota vil kunne levere disse løsningene.
Toyota er langt fra den første bilprodusenten som samarbeider med Microsoft. Også Ford, Volvo, Nissan og BMW er blant selskapene som har Microsoft som partner i deres respektive strategier for tilkoblede kjøretøyer.