Det norske eller nordiske markedet er for lite for mange ferske teknologiselskaper. Dette gjelder ikke bare antall potensielle kunder, men også tilgangen på risikovillige kapital.
Derfor har norske StartupLab inngått samarbeid med amerikanske Garage Technology Ventures om en ordning hvor relativt ferske teknologiselskaper fra hele Norden med stort potensial inviteres til et tre måneder langt opphold i Silicon Valley.
Med seg på reisen får de finansiering på 100 000 dollar. Hensikten med å dra dit er å hente kapital i markedet eller å få kunder.
Les også: Telenor går inn i StartupLab
Catalyst
Tor Bækkelund, partner i StartupLab, forteller til digi.no at ordningen, som kalles for Silicon Valley Catalyst, ikke dreier seg om et vanlig inkubator- eller akseleratorprogram.
– Vi mener at dersom selskapene skal lykkes i USA, så kreves det dedikasjon, noe som er vanskelig i akseleratorer eller batcher. Opplegget er tilpasset til hvert selskap, med aktiv oppfølging, og ett selskap om gangen. Alle er unike, så hjelpen må tilpasses deretter, sier han.
Større økosystem
I utgangspunktet forplikter deltakerselskapene seg til et opphold på tre måneder, men det kan også vare lenger. Men grunnlegger og partner i StartupLab, Alexander Woxen, understreker at man ikke må være i USA kontinuerlig i tre måneder, noe som kanskje ikke er mulig for alle.
– Oppstartsselskaper kommer mye lenger i dag enn tidligere med mindre kapital, men oppnår ikke vekst av den grunn. De trenger et større økosystem, og du kommer ikke utenom Silicon Valley for å få skala og investorer med risikovillighet. Vi må innse at vi er en del av denne arenaen. Men hvordan kommer man innenfor? Jo gjennom samarbeidet med Garage, sier Woxen.
Inkubatorer: Vekstmaskin eller varmestue?
Garage
Garage Technology Ventures ble etablert i 1998 av blant annet Guy Kawasaki, som fortsatt er partner i selskapet. Kawasaki er en kjent forfatter og foredragsholder med fortid i blant annet Apple. Han har blant annet skrevet boken The Art of Start, som opplegget i Silicon Valley Catalyst er basert på.
Woxen og Bækkelund trekker også fram Bill Reichert, administrerende direktør i Garage, som siden han begynte i selskapet i 1998 har fokusert på oppstartsselskaper innen informasjons- og materialteknologi. Han har tidligere vært med på å etablere og lede flere unge teknologiselskaper.
Lær av Bill Reichert: Ti amerikanske tips for å lykkes
I første omgang satses det på en pilotfase med tre selskaper, men ordningen vil ifølge Woxen forlenges dersom den er vellykket.
Søknadsfristen for første runde er den 24. august, men StartupLab vil ta inn selskaper fortløpende. Det vil godtas selskaper fra en bredt spekter av sektorer, men først og fremst innen IT, kommunikasjon og programvare.
– De første drar trolig i september eller oktober, men også dette må tilpasses, avslutter Bækkelund.
Reisebrev: Nordiske teknologi-håp invaderte glovarme Brooklyn