Vipps tok kvelden onsdag ettermiddag ved 15-tiden.
Over ett døgn senere er DNBs betalingstjeneste fortsatt nede for telling.
– Vi er på spor av problemet, men så langt har ikke det vi har forsøkt ført fram. Vi forsøker fortatt. Heldigvis finnes det alternativer til Vipps-betaling, sa bankens kommunikasjonsrådgiver Marit Giske til digi.no ved 12-tiden.
Da sikter hun til SMS-betaling, eller betaling med mobil- eller nettbank. Ikke desto mindre beklager de nedetiden, som er den lengste siden Vipps ble lansert i mai i fjor.
digi.no ba som vanlig om en teknisk forklaring på hva som faktisk har gått skeis. Men det vil ikke banken fortelle oss nå.
– Vi ønsker ikke å gå inn på de tekniske detaljene, svarer Giske.
Lange dager (og netter)
I går avslørte NRK at Arbeidstilsynet gransker Vipps-prosjektet.
Kilder hevder overfor NRK at de indiske IT-konsulentene banken har leid inn fra Tata Consultancy Services jobber svært lange dager.
– Samme dag går altså Vipps ned. Er det en sammenheng her?
– Neida, det har ingen sammenheng, sier Giske. Ifølge hun er det heller ingen andre tjenester eller systemer som er rammet av feilen.
Kommunikasjonsrådgiveren har ingen tidsestimat for når tjenesten kommer opp igjen, men sier at de håper at det ikke skal ta altfor lang tid.
– Vi har jobbet gjennom hele gårsdagen og natten med å løse problemet, men vi er dessverre ikke helt i mål ennå. Vi har våre beste folk på saken, heter det i en statusoppdatering DNB har lagt ut på Facebook ved lunsjtider torsdag.
Vipps har etter lanseringen i fjor blitt svært populær. DNB oppgir til digi.no at tjenesten har passert 1,5 millioner registrerte brukere.