Mange sikkerhetsforskere har i det siste rettet søkelyset mot de stadig mer avanserte data- og sikkerhetssystemene som finnes i moderne biler. Dette er bra, for det har blitt funnet en rekke sårbarheter. Men langt fra alle bilprodusenter er så glade for at slike sårbarheter blir offentliggjort.
Leste du denne? Norsk patent skal hindre at bilen blir hacket
Startsperre
I to år har Volkswagen, sammen med franske Thales, kjempet i det britiske rettssystemet for å holde hemmelig en rapport som er skrevet av forskerne Roel Verdult og Flavio D. Garcia ved Radboud University Nijmegen i Nederland, sammen med Barış Ege ved University of Birmingham i Storbritannia.


Rapporten dreier seg om en sårbarhet i tilknytning til en RFID-transponder, Megamos Crypto, som brukes som en del av startsperren i biler fra en rekke leverandører.
Skremmende: Hacket bilbremser med SMS til utbredt forsikringsboks
Høyesterett
Ifølge Bloomberg, som har fulgt saken lenge, skal forskerne ha tatt kontakt med leverandøren av brikken i februar 2012, og Volkswagen i mai 2013.
Etter omfattende forhandlinger ble rapporten nylig gjort tilgjengelig, i forbindelse med årets Usenix-konferanse. Bare én setning skal være endret siden den opprinnelige rapporten. Til Bloomberg forteller Verdult at denne setningen inneholder en eksplisitt beskrivelse, og uten denne vil det være mye vanskeligere å gjenskape angrepet.
Bakgrunn: Knekket startsperren til luksusbiler
Algoritme
Transponderen bruker en algoritme for å verifisere identiteten til tenningsnøkkelen før bilens motor kan startes. Denne algoritmen er utviklet av Thales. Ifølge forskerne er det også flere svakheter i både designen av chifferet og i autentiseringsprotokollen, men også i implementeringene av begge deler.
Ifølge forskerne avhenger sikkerheten til slike løsninger ofte av at algoritmen holdes hemmelig. Forskerne skal ha greid å gjenskape algoritmen ved hjelp av reverse-engineering av en programvare hvor den er implementert. Programmet skal ha vært tilgjengelig via internett siden 2009.
Listen har blitt lenger: Nå har enda flere biler har blitt hacket
Utskifting
Det skal ikke være noen enkel måte å løse problemet på. Det kreves utskifting av både RFID-brikken i nøkkelen og av transpondere i bilene.
Til Bloomberg sier en talsmann for Volkswagen at i alle fall dagens modeller fra selskapet ikke er berørt av sårbarheten. Men tabellen med berørte modeller, som vises til høyre, er lang.


Les også: Slik blir bilens webstandarder