Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Ekspertens tips: Unngå å gå deg vill i skyen

Det er fort gjort å gå seg vill, slik skaffer du deg en skikkelig Skybert.

Del

Flere og flere bedrifter og organisasjoner har oppdaget fordelene ved å legge hele eller deler av databehovet sitt i skyen, og bransjen spår sterk vekst i årene som kommer. En klar digital strategi, gode tekniske løsninger og effektiv prosjektledelse er alle viktige komponenter i en vellykket skyløsning. Men skal vi tro Hans Vigstad, direktør for Atea Sky, er det fort gjort å gå seg vil.

Spissformulert kan man si at en skyløsning er akkurat så god som det de som bruker den synes den er.

– Hans Vigstad

– Det er ingenting som slår en godt utviklet skytjeneste, verken på pris, ytelse eller fleksibilitet, sier Hans Vigstad.

– Og det er noe folk for alvor begynner å oppdage. Ikke minst kunder og brukere, som etterspør stadig bedre tjenester og løsninger. Derfor er det ikke lenger et spørsmål om en bedrift skal ha skytjenester, men om hvilke og på hvilket nivå.

Vi sitter på et kontor hos Atea og snakker om det som skjer i skyene. Det er ikke skyene utenfor kontorvinduet vi snakker om, for det er en av disse indian summer-dagene i september hvor folk spankulerer rundt i flip-flops gjennom høstløvet og det finnes ikke en sky på himmelen. Vi snakker naturligvis om cloud computing og om hvordan tilbudet stadig blir bedre og mer sofistikert, men også uoversiktlig.

Still de viktige spørsmålene

Hans Vigstad, direktør for Atea Sky, kjenner sin sky og er opptatt av at den tilpasses det den skal brukes til.
Hans Vigstad, direktør for Atea Sky, kjenner sin sky og er opptatt av at den tilpasses det den skal brukes til.

– Jeg er opptatt av at folk skjønner at skyløsninger må tilpasses det de skal brukes til. Litt spissformulert kan man si at en skyløsning er akkurat så god som det de som bruker den synes den er.

Hans Vigstad har jobbet i Atea og IT-bransjen lenge, og har fått med seg fremveksten av et marked som har gått fra å være noe for spesielt interesserte til å bli noe de fleste selskaper ser som et viktig strategisk grep i årene som kommer. Vigstad mener det er svært viktig for de som vurderer å legge produkter og tjenester ut i skyen å ha en sunn og informert skepsis til hvilken løsning de velger.

Det finnes nemlig mange gode tilbydere av ulike konsepter og modeller, og det kan være krevende å sette seg inn i alle og være sikker på at du har valgt riktig.

– Den gode løsningen er den som forstår hvilket problem den skal løse. Det høres nesten banalt ut, men er vanskeligere enn man skulle tro, forteller Vigstad.

– Er det først og fremst en lagringsløsning du trenger? Raske linjer og høy sikkerhet? Hvor rask og hvor sikker? For hvem? Hvorfor? Å kartlegge slike spørsmål er svært viktig, og til det trenger du ikke bare en vag idé om hva du vil ha, men en konkret og god prosess, slik at løsningen blir riktig fra begynnelsen av, sier han og fortsetter:

– Jeg fikk en gang et råd fra en engelskmann om å alltid kjøpe kvalitetsdresser, because then you cry only once. Litt sånn er det med et godt sky-prosjekt også – det er mer ressurskrevende å gjøre et grundig forarbeid, men da slipper du til gjengjeld å hele tiden måtte bøte og lappe på det du har kjøpt, eller enda verre – ende med å skrote hele greia.

En Skybert er god å ha

Vis mer

Atea ser at flere i markedet etterspør rådgivning i forbindelse med investeringer i skyen. Det er en utvikling de applauderer, og de har et par erfaringer de gjerne vil dele. 

– Det er klart vi er for rådgivning, vi lever jo av det, ler Vigstad.

– Men fra spøk til alvor: Vi jobber med dette hver eneste dag og vet hvor komplisert det er å finne den beste løsningen til et bestemt behov. I Atea har vi valgt en strategi om å være en «one-stop shop» for kundene våre, fordi vi mener det gir en mer effektiv og bedre integrert prosess enn om du må forholde deg til mange ulike partnere og leverandører. Men der er det mange ulike syn altså, noen foretrekker jo å dele opp ordren og administrere leveransen selv for å presse priser, men det er krevende og du skal virkelig vite hva du gjør for at ikke sparing blir tæring, for å si det slik.

Ateas datasenter «Dora», som ligger i en toppsikret ubåthangar utenfor Trondheim. Foto: Atea. <i>Foto: Atea</i>
Ateas datasenter «Dora», som ligger i en toppsikret ubåthangar utenfor Trondheim. Foto: Atea. Foto: Atea

Vigstad mener det er et godt råd, uansett hvilken digital strategi du velger, å skaffe seg en ”Skybert”.

– Noen vil kanskje se på det på som en litt tullete parallell, men det er ingen som har sagt at vi ikke kan ha det litt morsomt også, selv om vi driver med IT. Skybert var jo den usynlige vennen til Albert Åberg som kunne alt, turte alt og – ikke minst – kunne fikse alt, og det er akkurat en slik person eller organisasjon du trenger for å komme i mål med en vellykket skyløsning. Noen som kan alt om løsningen din, som våger å se etter og prøve ut nye veier til forbedring, og som kan fikse ting om det skulle behøves.

Nå er det ingen som skal beskylde Atea for å drive med barnestreker, men rådet kan være verdt å ta med seg. For er det én ting som er sikkert, så er det at fremtiden ligger i skyen og at den som greier å benytte seg av alle fordelene som ligger i en god skyløsning, vil stå sterkere i fremtidens marked enn de som ikke følger med i timen.

Svev på en trygg sky med Atea

Tilpasset bedriftens behov, uten store investeringer. Sikkert og effektivt.

Les mer her »

Katastrofesikring, backup og samhandling

Les mer om alle de ulike standardiserte og spesialtilpassede tjenestene du kan få.

Les mer her »
Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra Atea