Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

2016 kan bli det siste året du må kjøpe en PC

Når alt du jobber med plutselig lever i skyen et sted, er det da noen vits å kjøpe PC-er?

Del

I gamle dager, det vil si for et par år siden i IT-verden, var det standard rutine for nye ansatte å be IT-avdelingen pønske ut hva den ansatte trengte og så handle inn PC-er, mobil og alt av ekstrautstyr. Deretter var det opp til IT-avdelingen å sette opp utstyret og få den unge lovende nyansatte produktiv på utstyret. Spesielt hos mindre bedrifter sitter denne trangen til å bestille og sette opp selv, godt fast. 

– Med gamlemåten var det mye styr med imaging og håndtering.

Roar Stenbro - Daglig leder, Serit Itum

Trenden for IT-avdelinger i 2016 er stikk motsatt. Nå dukker IT-utstyret nesten automatisk opp på pulten når den nyansatte ankommer, og IT-avdelingen kan konsentrere seg om viktigere ting enn å sette opp tonnevis av maskiner for ansatte.  

–  Det fører jo til mer tid brukt på oppsett av maskinene og økte kostnader, sier Roar Stenbro. Som daglig leder i IT-kjeden Serit har han sett utviklingen i klientbransjen endre seg drastisk, fra enkeltleveranser med en og en PC, til det som nå kalles Device-as-a-Service. 

Én pakke, én regning med DaaS

Hjemmekontoret kan også utstyres med DaaS-løsninger.
Hjemmekontoret kan også utstyres med DaaS-løsninger.

– Med gamlemåten var det mye styr med imaging og håndtering, sier Stenbro. - I dag ønsker folk forutsigbarhet og enkelhet, det får man med tjenester som Device as a Service. 
Kort fortalt er Device as a Service en tjeneste, der bedrifter raskt kan bestille pakker med programvare, IT-tjenester og PC-klient levert i ett. Både programvare, og maskinvare på samme regning, ferdig satt opp og levert med en fast pris per måned. Slikt skaper forutsigbarheten som etterlyses av IT-avdelinger som er under stadig større press for å bedre økonomien. For regnskapsavdelingen blir regnestykket per ansatt betraktelig lettere å holde oversikt på, siden rollen har en utstyrskostnad allerede bakt inn. 

I Device-as-a-Service-verden kan en bedrift opprette en finansieringsordning via en leverandør-partner og deretter slippe å tenke så mye mer på selve anskaffelsesprosessen av PC-utstyr. Avanserte leverandører av DaaS-løsninger som HP Norge har egne portaler på nett der bestillingen gjøres raskt via partnerne som Serit Itum. 

Ett kontaktpunkt for alt 

For bedrifter i SMB-segmentet kan det være mye penger å spare ved innføring av DaaS. Mindre bedrifter som ikke har mulighet til å ansette en egen IT-person, og i allefall ikke en hel avdeling, kan lettere komme i gang med IT-tjenestene ved å bruke DaaS-leveranser. Dermed omgår bedriften en utgift til personell og kan mer nøyaktig planlegge de månedlige utgiftene. Om bedriften allerede har en IT-avdeling, kan et annet nivå av service bestilles fra leverandøren. 

– Kundene kan gå inn på forskjellige nivåer av det de ønsker å kjøpe av oss, en glidende skala, og der kan jo klienten være en del av den totale servicen, forklarer Stenbro. 

Tre tips for å komme i gang med DaaS

Mange SMB-er er på utkikk etter alternative måter å bedre ytelsen på IT-satsingen, for de som vil komme i gang med DaaS har Stenbro tre konkrete tips. Slik kan bedriften din bli klar for:

#1: Om bedriften bare gjør én ting, så la det være standardisering. 

Standardisering gjør jobben lettere for IT-avdelingen, og servicen raskere for ansatte.
Standardisering gjør jobben lettere for IT-avdelingen, og servicen raskere for ansatte.

– Vi har jobbet i mange år med å standardisere klienter for kundene, sier Stenbro. Å samle alle verktøy på samme plattformer er noe som virker ganske selvforklarende, men kan være mer vrient enn man tror når det skal settes i praksis.  

– Det gjelder å tenke langsiktig, og at plattformene man har er så like som mulig for å lett kunne administrere dem, forklarer Stenbro. Det kan bety å holde seg til en enkelt leverandør for klienter, noe som letter arbeidet etter leveransen med småplukk som drivere og vedlikehold på stedet. 

Ved å standardisere hele leveransen av IT-systemene, kuttes det også ned på administrasjon i bedriften som handler. Eksempelvis kan bedrifter spare store penger ved å konsolidere avtaler som programvare, maskinvare og IT-tjenester som sikkerhetskopiering via en leverandør.

 

#2: Finn rollene blant de ansatte

Ikke alle bærbare er like praktiske på farten, de som reiser mye for et selskap setter pris på lettere maskiner.
Ikke alle bærbare er like praktiske på farten, de som reiser mye for et selskap setter pris på lettere maskiner.

Når en bedrift bytter over til Device-as-a-Service for leveranse av maskiner og tjenester, er det lurt å dele inn behovene i ulike roller hos de ansatte. Det vil si at IT-avdelingen kartlegger det generelle behovet for PC-kraft, mobilitet og tjenester hos ansatte. Dermed kan hver stilling i bedriften ha en DaaS-rolle og nyansettelser samt oppdateringer går som smurt. For de fleste bedrifter kan det være nok med å identifisere et par - tre roller. 

– Det er viktig å finne klientmodeller som passer for de ulike gruppene, sier Stenbro. Da gjelder det å se på helheten i bruken av utstyret. Det er ikke alltid gitt at de billigste modellene av bærbare passer til alle ansatte - Det kan være folk som er på mye på farten i bedriften, for dem passer det kanskje bedre med tynne nettbrett, mens andre trenger en mer standard PC og noen jobber med tunge grafiske oppgaver, forklarer Stenbro.  

– Klienten er enden av en lang kjede med IT-systemer, sier Stenbro. – Det er viktig å sikret stabilitet og ytelse som tjener det formålet de er myntet på.

Nederst i artikkelen finner du eksempler på tre enkle roller med en standard utstyrspakke for hver rolle.

 

#3: Husk at dette skal vare en stund

Alt utstyr må kunne fikses når uhell oppstår, da er det viktig at leverandørens serviceapparat fungerer optimalt.
Alt utstyr må kunne fikses når uhell oppstår, da er det viktig at leverandørens serviceapparat fungerer optimalt.

Når en bedrift inngår en DaaS-avtale, er det sjeldent kortsiktig. En avtale har ofte perspektiver på rundt tre år, da gjelder det at leverandøren er seriøs og har oppfølgingen i orden. 

– Det jeg synes er viktig ved valg av en PC-produsent, er å ha et dyktig serviceapparat i bakkant, at det fungerer smidig, sier Stenbro. Hos Serit Itum har de i mange år forhandlet klienter fra blant annet HP som nå står for en stor del av omsetningen. 
Et av de viktigste rådene i den langsiktige tankegangen, er at lav innkjøpskostnad fort kan bli en større løpende kostnad dersom leverandøren ikke har et godt uviklet supportapparat. 

Vanlige problemer som lett lar seg løse hos en leverandør med et godt utviklet supportnettverk kan bli betraktelig større for en ikke fullt så erfaren leverandør. Den klassiske obskure driveren, alle IT-avdelingers svøpe, er et godt eksempel på et lite problem som raskt kan bli stort. 

HP Elite HP WorkStation Z HP Elitebook 840

For de på ledernivå

For utvikleren

For kontorarbeideren

En kraftfull men lett bærbar Fokus på høy ytelse God valuta for pengene i bærbart format
PC: X2 1012 eller Elitebook Folio 1040 PC PC: Workstation Studio G3 PC: Elitebook 840
Mobil: iPhone 6S Plus Mobil: Android-mobil Mobil: iPhone 6S eller Android
Programvare: Office 365 Programvare: Utviklerverktøy Programvare: Office-pakke
     
Var denne artikkelen nyttig?