Slik fjerner denne boksen bedriftens nett-nedetid
Den unike løsningen betyr at bedriften i praksis sikrer seg mot å være uten internett-tilgang, helt automatisk.
Det er ikke mange minuttene en bedrift kan være uten tilgang til internett, før det for alvor merkes på lommeboken. Internett har blitt så mye mer enn de ansattes tilgang til nettaviser, og nær sagt all informasjon bedrifter behandler leveres nå digitalt. Derfor er det viktig å sikre seg mot nedetid på alle systemer. Dette gjelder også for små og mellomstore bedrifter.
Minutter kan fort koste penger
For de fleste oppleves noen minutter eller timer med nedetid på internettilgangen irriterende, men det blir faktisk også fort penger.
Stavanger-selskapet Geoprovider fant fort ut at det kunne lønne seg å sikre internett-linjene bedre, og dermed minimere risikoen for å være nede. For fenomenet med nedetid er ikke ukjent hos norske arbeidsgivere.
– Det har jo alle hatt: den situasjonen at når nettlinjen ryker så sitter man der, sier daglig leder Geir Helgesen i Geoprovider. – Det var en slik situasjon som gjorde at vi byttet til GET TDC sin tjeneste.
Geoprovider er et firma mange små og mellomstore bedrifter kan kjenne seg igjen i. De har en kontorbase, planer om å ekspandere, og deler lokaler med andre firmaer. Ansatte og konsulenter er stadig på farten, hos kunder og ute på oppdrag. Firmaet er avhengig av en velfungerende tilgang til nettet, og med nye arbeidsoppgaver blir det stadig mer informasjon som flyter frem og tilbake, på stadig nye plattformer.
– Vi driver et konsulentfirma innenfor olje- og gassektoren, som utvikler egne produkter og selger til flere klienter, forklarer Helgesen.
Han forteller at tidligere har forbindelsen med omverden gått mye via epost. De nye løsningene og utvikling gjør at også driftskritiske tjenester er avhengige av bedriftens oppetid på internett. Og i fremtiden skal flere av firmaets konsulenter samles i ett kontorfellesskap.
– Akkurat der jeg sitter nå er det bare meg, men tanken er at vi skal samles, sier Helgesen.
Da han var alene på kontoret, var ikke konsekvensen av litt nedetid på nettet altfor store. Løsningen ble at han bare måtte jobbe hjemmefra. Nå blir det straks større følger dersom tilgangen til internett er nede. Derfor satte han i gang jakten på en mer stabil løsning for kontorfellesskapet.
Fant unik løsning i TDC Bredbånd
Valget falt på en unik løsning fra GET TDC, som gir muligheter for to typer aksesser i én boks: En "vanlig" bredbåndsaksess på fiber/ kabel, og et innebygget 4G-modem som kobler seg til det mobile nettverket. Hele pakken er ikke større enn en vanlig bredbåndsruter.
Teknologien er enkel, men effektiv. Dersom den ene forbindelsen går ned, tar den andre over.
Slik fungerer det: Til vanlig går bedriftens tilgang til internett over kabelen, og leverer en rask og sikker forbindelse. Men hvis uhellet skulle være ute, for eksempel dersom en gravemaskin graver over ledningen, svitsjer ruteren automatisk over til den integrerte 4G-forbindelsen. Den nye ruteren har i tillegg til 4G back-up, også integrert brannmur, og wifi med mulighet for eget gjestenettverk. Små og mellomstore bedrifter får dermed en komplett løsning og anledning til enkelt å dele nettet med besøkende, uten at det går på kompromiss med sikkerheten.
En løsning markedet etterspør
– Det er flere bedrifter som har etterlyst en enklere måte å sikre seg mot nedetid på internettlinjene, sier produktsjef Øystein Sandland hos GET TDC. – Løsningene som har vært tilgjengelige til nå, er ikke ideelle for små og mellomstore bedrifter. Markedet har vært dominert av enten en-linjes løsninger, eller dyre og kompliserte løsninger som bare større bedrifter kan ta seg råd til, sier Øystein.
Den nye løsningen fokuserer på at kunden ikke skal oppleve nedetid, som til nå har betydd å måtte flytte seg til et annet sted eller manuelle løsninger med internett via mobilen. Løsningen fra GET TDC er den eneste på markedet der sikringen av tilgangen på internett for bedriften skjer helt automatisk. Dermed kan bedriftene konsentrere seg mer om sin egen kjernevirksomhet, og overlate all drift og sikring av tilgangen til internett til GET TDC.
Sparer både nedetid og penger
Geoprovider hadde muligheten til å velge mellom ulike leverandører, og valgte GET TDC som nettleverandør til kontorene. Litt shopping rundt og sammenslåing av ressursene har gitt en kostnadsbesparelse for Geoprovider, i tillegg til det viktigste -en langt mer effektiv jobbhverdag med trygghet om å alltid ha full oppetid.