Orkla flyttet Norges mest solgte frossenpizza ut på Internett, under navnet Grandiosa.com. Nettidene består av spill, en 'partyzone', og diverse informasjon om aktiviteteter i tilknytning til merkenavnet Grandiosa. Eller 'brandet' Grandiosa, som det heter på engelsk-norsk markedsføringsspråk. Selskapets representant Steve Jørgensen presenterte strategien på digitodays trendseminar denne uken, og han hevder blant annet at Grandiosa ikke er en pizza, først og fremst.
- Grandiosa på nettet er et konsept, ikke en pizza. Grandiosa i frysedisken er Norges mest solgte pizza, med 20 millioner per år, og vi mener det ligger mye emosjonell styrke i merkevaren Grandiosa som gjør at navnet fungerer for en tjeneste på Internett, sier Steve Jørgensen. |
Merkevarer på nett |
digiTODAY/trends workshop fokuserte tirsdag 29.8 på temaet "Slik bygger du merkevarer i digitale kanaler ". Innledere var Steve Jørgensen, fra Orkla Foods, Tina Jørgensen fra Icon Medialab, Jostein Borgmo fra marchFirst og Dag Landfald, fra 24/7.
Les også: |
Icon Medialab
Dag Landfald
Jan Grønbech, fra 24/7s argeste konkurrent DoubleClick, nevner eksempelet med Volvo, som klarte å snu sin profil i USA fra å være et merke for middelaldrende, dårlige sjåfører med høy inntekt, til å bli et merke som ungdommen vil kjøpe. Dette ble blant annet gjort med tung satsing på nettet, med det resultat at Volvos nettreklame-budsjett steg fra 2 prosent til 25 prosent "over natta".
- Levi's og Harley Davidson selger ikke henholdsvis olabukser og motorsykler. Og Grandiosa selger heller ikke pizza, de selger den emosjonelle verdien, tilføyer han.