- Store ting er iferd med å skje, det er en forandring i livsstil vi ser når 2,3 millioner mennesker har tilgang på Internett i Norge.
Det er en vekst på 120 prosent siden 1997, sier Arne H. Krumsvik, publisher i DB Medialab som mener dette vil ha voldsomme konsekvenser for mediebransjen.
- Norge ligger i verdenstoppen på nettbruk og -tilgang, og det at 19 prosent av befolkningen har handlet på nettet viser at nettet er iferd med å bli oppfattet som trygt.
Han mener dette stiller store utfordringer til mediebransjen, som vil måtte restrukturere måten den formidler informasjon. Blant annet tror han avismodellen er på vei ut.
- Man må produsere 'live' heller enn å redigere og utgi en gang hver 24. time. Man kan ikke behandle digitale kanaler som papir, man må ha en nettsentrisk organisasjon for å lykkes.
Krumsvik er doktorgradsstudent ved Universitetet i Oslo og presenterte sine tanker på Internet World Norway i Oslo onsdag.
Mer om DB Medialab:
Dagbladets Start.no får ny direktør
Dagbladet: Tja til opsjoner
Dagbladet.no inn i reiseselskap
Nettavisbruken doblet i fjor
- Det å ha en tydelig 'stemme', en tydelig avsender vil bli viktigere en å være først ute med nyheten.
Ifølge en rapport fra Forrester Research, som Krumsvik refererte til, er det som mangler i nye medier dynamisk innhold for den dagen folk får kontinuerlig oppkobling til Internett.
Dagbladets Start-satsing tilbyr gratis internettilgang, med fokus på å knytte brukerne nært opp til både Start-portalen og Dagbladet.
Denne uken ble det kjent at Start også skal inn på mobilmarkedet, og Krumsvik understreker at Dagbladet skal være til stede i alle kanaler.
Hvis det er slik at vi som en tradisjonell mediaaktør, ønsker å være en nyhetsleverandør mediaaktør så må vi tilby nyheter i den kanalen som brukeren velger.
Den kanalen kan være WAP-telefon, datamaskinens nettleser, spillkonsoll, interaktiv TV, digital radio, palm, webTV eller videospillere med store platelager.
Neste generasjons videospiller:
Ta opp 60 timer TV på harddisk-video
Og den nye konkurransesituasjonen forandrer hvordan et avishus som Dagbladet må legge opp sin strategi.
- Nyheter får du snart overalt, og spørsmålet da er ikke "hvor kan jeg få siste nytt?", det er "hvem vil jeg at skal fortelle meg nyhetene?", mener han.