JUSS OG SAMFUNN

Kunstutstilling eksklusivt på skjermen

En ny kunstutstilling blir kun å se på skjermen, det vil si på din egen dataskjerm og på store flatskjermer rundt i Oslo-kaféene.

19. sep. 2000 - 10:52

Utstillingen Transparent Plasma er tilgjengelig frem til første oktober. Den vises på Internett, samt på store plasmaskjermer som henger rundt på veggene i diverse Oslo-kaféer, alt i forbindelse med kunstarrangementet Oslo Open.

Plasmaskjermene er plassert rundt i 14 kaféer, som et medium for reklame- og kunstformidling, og kunstnerne bak Transparent Plasma besluttet å bruke skjermene som en forlengelse av utstillingen ut i det offentlige rom.

- Utstillingen er basert på tekster om temaet rom/ikke-rom. Derfor har vi samarbeidet med Incorporate Media for å utvide gallerirommet og bryte

grenser mellom reklame og kunst i offentlige rom, skriver kunstnerne Crispin Gurholt og Halvor Bodin på sidene.

Incorporate Media har plassert 42-tommers flatskjermer rundt i 14 kaféer i Oslo, og via ISDN-linje distribueres reklame, grafikk og kunst til disse plasmaskjermene.

Under Oslo Open skal forskjellige av byens kunstnere åpne sine ateliér for publikum, og Bodin skriver i en e-post at Olso Opens formål om å synliggjøre samtidskunsten for publikum også er bakgrunn for denne utstillingen.

Visningssteder i Oslo er XO Café, Ett glass, Akers Mic, The Bar, Bar1, East Frogner,East Sentrum, East Bislett, East Colosseum, samt fire Bagle&Juice-kaféer og Acqua bar og restaurant.

I tillegg kan utstillingen beskues på nettsiden Katode.org, som er en prosjektside tilhørende Union Design.

- Vi samarbeider med dem for å øke profilen påd et redaksjonelle innholdet på skjermene våre sier Incorporates markedssjef Stein Olav Kaasa til digitoday.no.

Skjermene er koblet til en lokal harddisk, så alt materiale produseres sentralt, for så å sendes ut til visningsstedet via ISDN. Selskapet bruker programvaren Scala Infochannel til å organisere stoffet.

- Alle boksene våre går på Windows NT, og Scala er det vanligste systemet for slike skjermer. Omtrent 95 prosent av alle infoskjermer kjører på dette, og fordelen er at vi kan tidsstyre ting, ha en side som vises annenhver dag for eksempel, sier selskapets Thomas Karlsen. Karlsen er selger, men "har jobbet litt med det tekniske".

Systemet kan også ta tekst-oppdateringer hvert femtende minutt, noe blant annet iMarkedet benytter seg av med sin børs-tjeneste.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.