På kiosken på ett av de to konkurrerende kjøpesentrene i den såkalte IT-byen Steinkjer i Nord-Trøndelag har de ganske godt utvalg i blader.
Det har sikkert vært gjort før, og da av analytikere med langt større tyngde enn undertegnede, men bladene i kiosken kan brukes til overfladiske analyser av trender og retninger i samfunnet forøvrig.
Vis meg hvilke blader de leser, og jeg skal si deg hva som foregår, eller noe i den retning.
I denne sammenhengen blir tesen som følger: Vis meg hvordan bladene selges, og jeg skal si deg hvor greiene er på vei hen. Eller noe sånt.
På Steinkjer har de mange forskjellige blader. I utvalget finner man blant annet en bråte dameblader, rundt 10 spilleblader (Playstation etc.), ganske mange jenteblader, haugevis av bil- og motorblader, endel manneblader og diverse datablader. Og det er her det mest interessante fenomenet entrer scenen.
I hyllene finner man seks generelle datablader, alle med fokus på Windows og/eller Internett, stort sett fra et PC-perspektiv. Ingen Macblader av en eller annen grunn.
Men ved siden av de seks databladene står det et solid utvalg:Hele fire spesialiserte blader om operativsystemet Linux.
Foreløpig konklusjon: Undergrunnen er kommet opp til overflaten, og dét i bygdenes by, Steinkjer.
Ved siden av linuxbladene står det en katalog fra HM Autozubehör i Tyskland, som skal selge tysk biltilbehør til nordtrønderne. Katalogen henvender seg til sitt publikum ved ved hjelp av en oljeinnsmurt puppedame iført kun en opprevet og oppkneppet dongerishorts på førstesiden. Snedig markedsføring, men ikke akkurat nytt eller subtilt, nei.
Et av windowsbladene har sitt eget markedsføringstriks, ikke så langt unna puppedamen sånn rent konseptuelt: På forsiden av bladet står det LINUX med store bokstaver.
Biltilbehørkatalogen lurer til seg de puppeinteresserte, og PC-bladet lokker til seg de Linux-nyskjerrige på nesten samme måte.
Endelig konklusjon: Når Linux benyttes som puppedame i bladkiosken, da er ting virkelig iferd med å skje.