Det norske programvareselskapet Mamut lever av å selge programvare til næringslivet.
I en børsmelding forteller selskapet i dag at de har inngått en samarbeidsavtale med Google. Utvalgte kunder av Mamut vil få elektroniske verdikuponger som de kan bruke til å annonsere på Googles annonsesystem Adwords.
- Nettet har hurtig blitt et meget slagkraftig verktøy for selskaper, uavhengig av størrelse, for å konkurrere og lykkes i dagens marked. Det er viktig for Google å samarbeide med markedsledere i alle regioner for å bidra til virksomheters fortsatte suksess, sier Jan Grønbech, Country Manager hos Google Norge.
Avtalen inkluderer Mamut og datterselskapene Active 24 og Loopia. Foruten Norge, skal Mamut og Google også samarbeide i Sverige, Danmark og Nederland. Det kan bli aktuelt å utvide avtalen til å gjelde for flere markeder etterhvert.
- Dette er første fase av samarbeidet med Google hvor vi skal hjelpe våre kunder med å oppnå økt synlighet på Internet. Mamut jobber kontinuerlig med å tilby løsninger som skal bidra til at våre kunders daglige arbeidsdag blir enklere og mer effektiv, sier Eilert Hanoa, administrerende direktør i Mamut.
Samarbeidsavtalen gir Google tilgang til Mamuts omfattende kundeliste, som består av svært mange små og mellomstore bedrifter. Denne kundelisten økte betraktelig da Mamut kjøpte hosting-selskapet Active 24 i fjor.
Mamut på sin side, får muligheten til hjelpe kundene med å øke sin synlighet på nettet.