Bransjeorganisasjonen ITS Norge mener at både transportetatene og Samferdselsdepartementet står i fare for å glemme planlegging og penger til løsninger for intelligente transportsystemer (ITS) i arbeidet med neste Nasjonal transportplan (NTP).
ITS får mye oppmerksomhet i en rapport fra transportetatene til departementet denne uken. Samferdselsministeren legger også vekt på teknologi i sine første kommentarer til rapporten, som danner grunnlaget for neste NTP.
Les også: Intelligente transportsystemer høyt på ønskelisten
Kritikk
Kjernebudskapet er at IKT-løsninger kan spare samfunnet for utbygging og og gi et mer effektivt vedlikehold. Mye teknologi er på plass, mens det fremdeles er behov for ny utvikling.
Her kommer ITS Norge med sin kritikk: Det er mange parter som bidrar på hver sine områder, som bilprodusenter, veimyndigheter og leverandører av utstyr og sensorer langs veien. I tillegg jobbes det med ITS-løsninger innenfor jernbane, fly- og skipstrafikk.
Det krever en samkjøring.
- Vi må finne egnede finansieringsordninger, samordne på tvers i sektoren og sikre at vi har en egnet datainfrastruktur og en nasjonal tjenesteplattform å jobbe ut fra, sier daglig leder Trond Hovland.
ITS Norge er en medlemsforening for aktører i flere bransjer med interesser i intelligente transportsystemer. Blant IT-relaterte aktører finner vi IBM, Ciber, Geodata og Q-Free.
Les også: Bilen får egne webstandarder
Penger og planer
Hovland gir pluss i boka for at transportetatene og departementet setter teknologi høyt på dagsorden, men er bekymret for en effektiv fremdrift uten plan og penger.
- Jeg synes innholdet i rapporten er meget bra. Nesten oppsiktsvekkende bra, men vi står i fare for å ikke ta det innover oss at kreves tydelig omforente planer, organisering og finansiering. I arbeidet med NTP bør myndighetene peke på at strukturert samordning av data- og ITS-tjenester i hele transportsektoren vil være like viktig som annen basisinfrastruktur i samfunnet. Og som en følge av dette, planlegge samordning og finansiering, sier ITS-sjefen.
Les også: Dette er teknologien som kan få Frp-ministeren til å droppe veibygging
Innovasjon og utvikling
Hovland mener også at det offentlige må gi drahjelp på samme måte som el-biler har fått fordeler i startfasen.
- ITS kan være en viktig brikke for å få til samkjøring. Men uten offentlige insentiver, som for eksempel rabatt ved parkering eller i bompengesystemet, vil det være tungt å få til, mener han.
Underveis er det behov for innovasjon og industrialisering. Her mener ITS Norge at det offentlige kan benytte innkjøpsmakten sin til å utvikle leverandørmarkedet i Norge.
- Mer krav til innovasjon, spesielt mellom transportformene, vil føre til at ITS kommer enda bedre til sin rett ved å for eksempel bidra til å få mer gods fra land til sjø, sier Trond Hovland.
Digi.no har bedt politisk ledelse i Samferdelsdepartementet om en kommentar og følger opp saken.
Les også:
Nytt datasenter skal gi varme til en hel by
Forsker: Norge bør kopiere fransk og spansk overvåking av offentlig transport