Forbrukerombudet liker ikke nettbutikken CoShoppers markedsføring. Selskapet oppfordrer aktivt sine medlemmer til å tipse sine venner om diverse produkter, og måten de gjør det på har ikke falt i smak.
- Vi mener at dette konkrete tilfellet rammes av loven, at vi med denne saken kan sende et generelt signal om at all markedsføring via e-post hvor forbrukeren ikke har gitt samtykke, er forbudt.
Det sier Bente Øverli, juridisk rådgiver i Forbrukerombudet, til digi.no.
Hun mener CoShopper har krysset en grense for hva som er akseptabelt i forhold til 'tips en venn'-funksjonaliteten, som jo er svært vanlig på Internett. Forbrukerombudet er klar over at denne funksjonen er tett bundet opp mot hyperlenking og informasjonsstrukturen som gjør weben til det den er.
- Skillet går hvor dette er satt i system som markedsføring av virksomheten. Hvis man ønsker å tipse en venn om en sak på digi.no så er det artikkelen som er i fokus, mens det her er en forretning som er viktig, både gjennom lenker og direkte markedsføring i e-posten. I tillegg har CoShopper skrevet deler av teksten i tipset selv sier Øverli.
At Forbrukerombudet reagerer på bruken av denne funksjonaliteten er ikke helt nytt. Både Yatack og eBud har tidligere fått beskjed om å skjerpe seg på dette området:
Les:
Forbrukerombudet tar kraftig oppgjør med ebud og OLC
Ebud: - Vi vil være seriøse
OLC: - Positivt at Forbrukerombudet engasjerer seg
Øverli sier de vil vurdere hver enkelt sak, men at de skal konsentrere seg om de aktørene som bruker tipsfunksjoner som reklame, spesielt i forbindelse med konkurranser. Selv avisen Vårt Land har fått pålegg om å kutte ut dette, forteller hun.
- Vi har satt opp dette som et tema for vårt neste møte. Det er viktig å finne ut hvor skillet går mellom tipsfunksjon mellom brukerne og markedsføring fra en profesjonell aktør. Vi mener at 'tips en venn', også slik som CoShopper bruker det, er på riktig side av streken, sier Agnes Beathe Steen Fosse i e-handelens bransjeorganisasjon eforum.
Hun understreker at eForum er sterke motstandere av alle former for spam, og at de er helt enige i prinsippet om aktivt samtykke som Forbrukerombudet krever.
CoShopper kan risikere å miste det ettertraktede Nsafe-merket hvis de ikke retter seg etter Forbrukerombudet.
NSafe har i sine retningslinjer pålagt medlemsbedriftene at de må følge loven, så hvis saken kommer opp for Markedsrådet og CoShopper-kampanjen dømmes - men selskapet likevel fortsetter, så må NSafe-merket fjernes fra nettbutikken.
- Det ligger både bransje- og forbrukerhensyn i denne saken. Det dreier seg om å ha en funksjon som gjør nettet enklere, og vår oppgave blir å finne ut hvordan nettet bør og skal fungere, så man ikke bare regulerer noe fordi det er nytt, sier Steen Fosse.
Forbrukerombudet mener de vet hva de driver med. Øverli sier at CoShoppers tipsordning ligger midt mellom en tipsfunksjon og spam, blant annet fordi mottagerne oppfordres til å sende tipset videre.
- Det er ikke det at vi skal gjøre det umulig å på en enkel måte videreformidle informasjon fra nettbruker til nettbruker, men vi mener at selve formen på CoShoppers tipsfunksjon bare forsterker vårt utgangspunkt her, sier hun.
Men Forbrukerombudet har altså ingen innsigelser mot at du bruker tipsfunksjonen nedenfor til å videreformidle denne artikkelen.