JUSS OG SAMFUNN

Slik er de offisielle nettsidene

IOC og IBM har lagt store ressurser i sitt nett-nærvær. Hvordan funker det?

15. sep. 2000 - 11:51

Etter at de mer enn 10.000 deltakerne fra 200 land har ruslet seg ferdig på stadion under OLs åpningsseremoni denne fredagen, håper IOC at mange tilhengere rundt omkring i verden logger seg på nettadressen Olympics.com.

Olympic.com som endel sikkert vil gå til, tilhører en malingsfabrikk, som forøvrig har lagt opp en godt synlig lenke til de offisielle sidene.

Lekene arrangeres som kjent i Sydney, Australia, og de ligger ni timer foran oss på klokkeskiven.

digitoday fokuserer på Sydney-OL:


Blinde varsler søksmål mot Olympics.com
6,5 milliarder hits forventes på Olympics.com
Slik er de offisielle nettsidene
Videorobot skal ta OL-pirater
Den ene som slapp unna...
IOC tester 'trygg' TV-overføring på nett

Det betyr at mange av dagens resultater allerede foreligger når vi på berget kommer oss ut av køya, og derfor har IOC og sponsor/samarbeidspartner IBM lagt ned mye arbeid i de offisielle nettsidene.

Der skal man når som helst kunne gå inn og holde følge med sitt lands deltakere, sjekke resultater, informasjon og så videre.

Hvilket bringer oss til første ankepunkt: Sidene eksisterer kun i engelsk og fransk språkdrakt. Så om du ikke er helt stø i noen av disse språkene, på tross av at de begge er gamle kolonispråk, så har du et lite problem.

Som kjent har IOC lagt ned forbud mot videobilder på Internett, med ett unntak, og også Olympics.org vil nøye seg med å legge ut stillbilder og tekst.

Noe annet hadde nok heller ikke latt seg gjøre med den mengden trafikk de forventer seg. Én million samtidige videostrømmer? 'Nei takk', sa nok IBM, som sikkert er glade for at rettighetsspørsmålene stopper video på nettet.

Olympics.com har også satset på nettreklame. Nederst på hver eneste side ligger en solid banner, og to mindre ligger helt oppunder øverste menylinje. Dette hadde kanskje ikke vært så ille hvis det ikke var snakk om et utvalg av de mest irriterende blinke-annonser vi noengang har sett. Nesten. I alle fall er de iriterende. Og IBM eller ikke IBM.

På ett tidspunkt 'frøs' maskinen under nedlasting, og det på en splitter ny racer-PC med Windows ME installert. Om det er Microsoft eller IOC sin feil er vanskelig å si, men begge kan jo som kjent lett innpasses i en hvilken som helst konspirasjonsteori man måtte komme på...

Men ellers er det mye fint å se på sidene. Masse bilder fra Sydney, informasjon om de forskjellige arenaene og historikk om lekene.

Du kan også laste ned en javakonsoll som ligger på skrivebordsflaten og holder deg oppdatert om alt som skjer i 11 forskjelige sportsgrener.

Konsollen er litt rotete å finne frem til, og ser ikke ut til å være implementert ennå. Og det bringer oss til ankepunkt nummer to. Informasjonsstrukturen er helt håpløs. Det er umulig, eller i alle fall nesten umulig å finne frem til noe to ganger. Med mindre man bruker hele ettermiddagen på å danne seg mentale kart over strukturen, da. Eller fyller opp bokmerke-mappen sin fullstendig, med henvisninger til undersidene.

Det er ingen mangel på nettdekning av Sydney 2000, og om man ikke er fornøyd med den offisielle versjonen, er det bare å søke.

'Søk og du skal finne' har aldri vært så sant.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.