Norsk Gallup har gått over til tremåneders flytende målinger for å få mer nøyaktige og stabile tall på intervjurundene sine. Siste rapport, Web-Toppen for mai, juni, juli/august 2000 viser en generell svak oppgang hos mange nettsteder, men langt fra nok til å veie opp for nedgangen fra første kvartal.
Oversikten over utviklingen fra første til annet kvartal kan du lese her.
Et par av tallene er det verdt å merke seg, blant annet VGs lesertall.
Målinger fra analysebyrået AC Nielsen plasserer VG på sjette-plass blant hjemmesurferne, mens VG her havner på tredjeplass.
Les også: Panelmåling: SOL klart større enn VG, i digitoday.no tidligere denne uken.
Det er også verdt å merke seg at den norske søkemotoren Kvasir ikke befinner seg i AC Nielsens topp fem, mens den ligger klart på andreplass hos de spurte i Gallups undersøkelse.
AC Nielsen måler surfernes hjemmebruk ved hjelp av en Java-applikasjon installert på over 2000 datamaskiner, mens Gallups målinger foregår ved telefonintervju.
Norsk Gallup har brukt 8786 intervjuer for disse målingene, noe som betegnes som et høyt antall. Web-Toppen er en dekningsundersøkelse, og sier ingenting om hvor mange oppslag brukeren har gjort på nevnte side i forbindelse med sine besøk.
Nytt er også oversikten over URL-adressene til nettstedenes hovedsider, og denne viser at det har det sneket seg inn en mindre feil. Til tross for at Altavista ikke har noen norsk portal har de fått plass i undersøkelsen. Og har med sine 602.000 ukentlige brukere adskillig flere enn Yahoo!, som er målt på både norsk- og engelskspråklig portal.
Fem av de ti øverste er nyhetstjenester, og spenningen de nærmeste månedene vil bli hvor NRK.no etterhvert havner. Nå ligger de på 19. plass, og ifølge NRKs sjef for digitale medier, Tor Fuglevik, skal de bli størst på nettet innen 16 måneder.
Iløpet av sommeren har de røket ned tre plasser, så Fugleviks ambisjoner, som du kan lese om her, må kunne betegnes som spenstige.
Her er et utvalg tall på ukentlige lesere fra Web-Toppen, og stikk i strid med god regnskapsskikk har digitoday.no valgt å presentere de gode tallene i rød farge, og minus-tallene i blått.
Gallups WEB-topp | Antall ukentlige lesere | ||
August 2000 | 2. kvartal 2000 | Endring i tusen | |
INTERNASJONALE TJENESTER | |||
AltaVista.com, 4. plass | 602.000 | 620.000 | - 18.000 |
Yahoo!, 7. plass | 436.000 | 469.000 | - 33.000 |
ALLMENNE NYHETSTJENESTER | |||
VG Nett, 3. plass | 705.000 | 649.000 | 56.000 |
Nettavisen, 8. plass | 399.000 | 392.000 | 7000 |
Dagbladet:på nettet, 5. plass | 524.000 | 507.000 | 17.000 |
Aftenposten, 10 plass | 267.000 | 304.000 | - 37.000 |
TV2.no, 9. plass | 292.000 | 298.000 | - 6000 |
NRK.no, 19, plass | 126.000 | 122.000 | - 4.000 |
Dagens Næringsliv, 22. plass | 103.000 | 92.000 | 9000 |
PORTALER | |||
SOL, 1. plass | 753.000 | 755.000 | - 2000 |
msn.no, 16. plass | 144.000 | 164.000 | - 20.000 |
Startsiden.no, plass | 484.000 | 465.000 | 19.000 |
HjemmeNett, 30. plass | 52.000 | 48.000 | 4000 |
Spray.no, 12. plass, 170.000 - -
FAGAVISER PÅ NETT | |||
DinSide, 12. plass | 170.000 | 175.000 | - 5000 |
digitoday.no, 26. plass | 66.000 | 66.000 | 0 |
IT-avisen, 24. plass | 74.000 | 81.000 | - 7.000 |
PCWorld, 31. plass | 48.000 | 57.000 | - 9000 |
Hegnar Online, 23. plass | 81.000 | 88.000 | - 7000 |
ANDRE TJENESTER | |||
Finn.no, 11. plass | 199.000 | 196.000 | 3.000 |
Gule Sider, 15. plass | 151.000 | 136.000 | 15.000 |
Bilguiden.no, 19. plass | 111.000 | 116.000 | - 5000 |
Eiendomsnett.no, 14. plass | 155.000 | 130.000 | 25.000 |
SOL Børs21. plass | 107.000 | 103.000 | 5000 |
Jobline, 31. plass | 48.000 | 55.000 | - 7000 |
StepStone, 18. plass | 122.000 | 121.000 | 1000 |
Auksjons.net, 38. plass | 30.000 | 41.000 | - 11.000 |
Organizer.net, 41. plass | 26.000 | 23.000 | 3000 |
Ebud.no, 38 plass
Nettdoktor, 25. plass Varelotto, 37. plass Everyday.com, 19. plass SmartShopper.no, 38. plass |
30.000
70.000 41.000 111.000 30.000 |
39.000
66.000 45.000 112.000 36.000 |
- 9000
4000 - 2000 4000 - 1000 - 6000 |