Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Her får norske bedrifter solid drahjelp ut i nye markeder

Skaleringsprogrammene til Innovasjon Norge er rettet mot bedrifter med stort internasjonalt markedspotensial.
Skaleringsprogrammene til Innovasjon Norge er rettet mot bedrifter med stort internasjonalt markedspotensial. Foto: Innovasjon Norge
Del
Vi gir lokale ideer globale muligheter. Innovasjon Norge bidrar til bærekraftig vekst og eksport for norsk næringsliv gjennom kompetanse, kapital og nettverk. Vi tilbyr tjenester innen finansiering, rådgiving, kompetanse, nettverk og profilering. Til daglig jobber vi med en rekke forskjellige oppgaver, initiativer, programmer, tiltak og arrangementer. Det dreier seg om å gjøre norsk næringsliv bedre. Du finner oss i alle landets fylker, og vi har 28 kontorer internasjonalt. I land hvor vi ikke har eget kontor, drar vi veksel på Norges ambassader.

Mulighetene er enorme, men nåløyet trangt. Med Innovasjon Norges unike skaleringsprogrammer får norske bedrifter kompetansen de trenger for global suksess.

– Mange norske bedrifter sitter på løsninger som kan ha enormt potensial utenfor Norge, sier Kaja van den Berg, direktør for oppstart og skalering i Innovasjon Norge.

Men uansett hvor gode produkter og tjenester det er snakk om, krever det mye å slå gjennom internasjonalt. For å ta skikkelig sats, bør man vite hva man skal gjøre – og i hvilken rekkefølge. Til det trengs riktig kompetanse.

Kaja van den Berg er direktør for kommersialisering og vekst i Innovasjon Norge. <i>Foto:  Kirsti Hovde</i>
Kaja van den Berg er direktør for kommersialisering og vekst i Innovasjon Norge. Foto:  Kirsti Hovde

– Det handler om å ha et tydelig verdiforslag, en god forretningsmodell, komme inn de riktige dørene, møte de riktige menneskene – og ikke minst om å være knallgod på innsalget.

Dette er noe mange norske bedrifter naturlig nok ikke har nok kunnskap om, da det kan handle om kultur eller byråkrati i det landet man vil satse i, sier van den Berg.

Og det er nettopp dette Innovasjon Norges skaleringsprogrammer bidrar med. Her får hver enkelt bedrift en egen mentor som deler av sin kompetanse, og som følger opp, både en til en – og i plenum.

– De tre skaleringsprogrammene er rettet mot bedrifter med stort internasjonalt markedspotensial. Det handler om å ekspandere, ved å legge en strategisk plan for å vokse mer og raskere – innen en gitt tidsperiode, sier van den Berg.

Skaleringsprogrammene strekker seg alle over tid, med samlinger både i Norge og ute i et relevant marked. Det begynner med forberedelser hjemme, før bedriftene reiser ut og møter interessante investorer, partnere og lokale mentorer.

PÅDRIVERNE: Helen Gjester (t.v.) og Åse Bailey Pettersen i Innovasjon Norge var blant pådriverne av skaleringsprogrammet TINC for tolv år siden. De jobber tett sammen – Helen fra hovedkontoret og Åse fra Silicon Valley-kontoret. <i>Foto:  Innovasjon Norge</i>
PÅDRIVERNE: Helen Gjester (t.v.) og Åse Bailey Pettersen i Innovasjon Norge var blant pådriverne av skaleringsprogrammet TINC for tolv år siden. De jobber tett sammen – Helen fra hovedkontoret og Åse fra Silicon Valley-kontoret. Foto:  Innovasjon Norge

 Hensikten med programmene, er å styrke bedriftens kompetanse – og øke sannsynligheten for vekst og fremgang i deltagerbedriftene.

Fikk uvurderlig hjelp

Til nå har over 300 selskaper deltatt i programmene, og fått solid drahjelp inn i nye markeder. Én av dem er Matteo Blomberg Ghini i selskapet Crescat. Han var med Innovasjon Norge til Silicon Valley gjennom skaleringsprogrammet TINC.

 – Gjennom TINC blir selskapene utfordret på alt – men på en god måte, og av folk som vil hjelpe dem. I Silicon Valley fikk vi oppleve en «sense of urgency» som vi kanskje mangler litt her i Norge. Vi er tross alt velsignet med et godt sikkerhetsnett, og det er ingen gründere som havner på gata. Det er veldig inspirerende å møte det amerikanske drivet, sier Ghini.

Matteo Blomberg Ghini i Crescat har deltatt TINC-programmet. Han mener Crescat har fått vind i seilene takket være deltagelsen i TINC.  <i>Foto:  Innovasjon Norge</i>
Matteo Blomberg Ghini i Crescat har deltatt TINC-programmet. Han mener Crescat har fått vind i seilene takket være deltagelsen i TINC.  Foto:  Innovasjon Norge

Geir Kulia i Signal Analysis Lab var med i EMNY-programmet, som har fokus på startegi og markedsføring. Sammen med andre deltagerne reiste han til New York:

– For at vi skal komme i den markedsposisjonen vi ønsker, må vi sikre at både prismodell og forretningsmodellen er bærekraftig over tid. Å kunne trekke på de andre deltakerne, og ikke minst mentorene i EMNY som har lang erfaring med nettopp dette, er veldig nyttig, sier Kulia.

Med London som springbrett

Og det er ikke bare om du er fersk i gamet at skaleringsprogrammene er interessante. Cyviz har laget konferanseløsninger siden 1998, og er til stede i 17 byer i Europa, Midtøsten, Asia og USA.

Likevel valgte Cyviz å delta i Innovasjon Norges skaleringsprogram TEA i London.

– Vi har vært i London i mange år, men dette er likevel svært nyttig for oss. Her fikk vi møte flere selskaper som var i akkurat samme situasjon, sier Jan Petter Lie, president i Cyviz Europe.

Gjennom deltagelse i TEA-programmet, sikter også det norske selskapet Keenious mot global ekspansjon gjennom Europas teknologihub, London. Keenious tilbyr en AI-drevet søkemotor for akademia.

– Med Englands sterke akademiske miljøer er dette et naturlig fokusområde for oss. Forteller Anders Rapp, COO i Keenious.

Rapp trekker frem at selskapet underveis i deltagelsen i TEA, allerede var i prosess med å lukke en investeringsrunde.

– Noe av det viktigste for å lykkes er å kunne kommunisere verdiforslaget sitt på en riktig måte. Det har TEA-programmet hjulpet oss mye med, bekrefter Rapp.

Nettverksbygging og økt kompetanse står på planen for selskapene som deltar i Innovasjon Norges skaleringsprogram. <i>Foto:  Innovasjon Norge</i>
Nettverksbygging og økt kompetanse står på planen for selskapene som deltar i Innovasjon Norges skaleringsprogram. Foto:  Innovasjon Norge

Finn riktig skaleringsprogram

Å planlegge godt for internasjonal vekst er et viktig ledd i eksportsatsningen, som du kan – og bør – få hjelp til. Innovasjon Norge bidrar til at du kan rette snuta mot områder der mulighetene er spesielt store – og der norsk næringsliv har gode forutsetninger for å lykkes. I tillegg fører deltagelsen til verdifull kompetanseheving og nettverksbygging.

Med et hundretalls eksperter og rådgivere i Norge og internasjonalt, tilbyr Innovasjon Norge eksportrettede tjenester som kan gi kraftig vind i seilene for selskapet ditt. Gjennom de tre skaleringsprogrammene TEA, TINC og EMNY får du verktøy, kunnskap, kontakter og mentorer som kan gi god fart inn i nye markeder.

Vis mer

 

Vis mer

 

Vis mer
Var denne artikkelen nyttig?

Les flere artikler fra Innovasjon Norge