– Vi prøver å gjøre det samme for industrien som smartmobilen gjorde for forbrukeren
– Som forbrukere har vi blitt vant med å samle alt av data og informasjon i smartmobilen. På jobb er nok mange likevel kjent med å måtte forholde seg til ulike datasystemer som kanskje ikke snakker så godt sammen, slik at du må trekke ut informasjon her og der. Kjerneproduktet vårt i Cognite er en programvare hvor du kan putte inn informasjon fra ulike kilder for å gjøre ting mer intelligent. Vi prøver derfor å bidra til den samme revolusjonen for industrien som smarttelefonen bidro med for forbrukeren.
Slik pleier Magne Eimot å forklare hva han driver med på jobb. Han og Linda Weimann er nemlig løsningsarkitekter i Cognite. Det norske IT-selskapet har spesialisert seg på å hjelpe tungindustrien med digitalisering, og har en visjon om å bidra til å gjøre den mer bærekraftig.
– Jeg pleier å forklare at vi har et supert produkt i Cognite, men for at kunden skal kunne dra nytte av det, må data være tilgjengelig. For å løse dette må man forstå begge sider av denne utfordringen, og det er der vi som løsningsarkitekter kommer inn, sier Weimann.
I Cognite håndterer Eimot og Weimann noen av de mest utfordrende oppgavene, de største kundene og største mengdene data man vil møte som løsningsarkitekt i Norge. De er del av et team på rundt 20 løsningsarkitekter, bestående av mange nasjonaliteter med svært varierende bakgrunn innen informasjonsteknologi. Noen har bakgrunn som programvareutviklere, andre som IT-konsulenter.
– Alle har det til felles at vi liker å jobbe tett på tekniske ting, og motiveres av å jobbe med kunder og forstå komplekse tekniske sammenhenger, sier Eimot.
– Det er et enormt landskap av ulike verktøy som vi må kjenne til, så det er viktig at vi har et variert team av eksperter innen forskjellige felt. Møter jeg på noe jeg ikke kan nok om, kan jeg alltids snakke med noen andre her og lære mer, skyter Weimann inn.
Konkrete tekniske utfordringer skal løses
Ofte kommer kunden til Cognite med et problem de ønsker å løse, eller en prosess de ønsker å forbedre eller effektivisere. Selskapet har bakgrunn i olje- og gassindustrien, men jobber også med kunder innenfor produksjon og fornybar energi. Eimot forteller for eksempel at han har jobbet mye med mindre produksjonsbedrifter.
– Vi har også jobbet med et rederi med en stor flåte av fartøy. De ønsket å heve sikkerheten, gjøre driften mer bærekraftig og ikke bruke mer drivstoff enn nødvendig. Vår jobb var da å finne de dataene som skulle til for å optimalisere driften, forteller Weimann.
– Vi jobber gjerne på ett eller flere konkrete business use cases om gangen. Vår jobb som løsningsarkitekter er å finne ut hva slags data vi skal hente fra de ulike siloene i kundens systemer inn i Cognite-plattformen, og hvordan vi skal hente dem inn. Det handler om å overføre et use case til en definert arkitektur hvor vi finner ut hvilke komponenter som må på plass, forklarer Eimot.
Hvor står gaffeltruck B parkert nå?
En av kundene som Weimann og Eimot har fått jobbe med, er Aker Solutions på Stord, som ønsket å utvikle en digital tvilling og en full 3D-visualisering av verftet, som et første steg mot digitalisering.
– Dette er ganske typisk for en god del av bedriftene vi jobber med, at de ønsker å få en digital oversikt over fabrikken, verftet eller plattformen. Dette vil da tjene som grunnlag for flere use cases, siden dataene da er på plass for å kjøre analyser og se hvor det finnes effektiviseringspotensial, sier Eimot.
En av utfordringene de hadde på Aker Solutions på Stord var at de ikke visste hvor gaffeltruckene befant seg til enhver tid. Verftet er et stort område, og folk brukte tid på å gå rundt og lete etter en gaffeltruck eller en container.
— Dette løste vi slik at de nå kan gå inn på et 3D-kart og se hvor ting befinner seg, slik som vi er vant til fra Google Maps. Trenger noen å bruke gaffeltruck A eller B, går de bare inn på kartet og ser hvor den står parkert. På den måten sparer de nå tid, forklarer Weimann.
– Når en fabrikk har en slik digital oversikt på plass, kan det være nyttig å analysere hvilke verktøy som brukes mest, og se på hvordan verktøykassa kan standardiseres slik at det går mindre tid til å bytte verktøy. Denne type optimaliseringer vil forbedre produksjonen og effektiviteten, legger Eimot til.
Lærer noe nytt hver eneste dag
Weimann og Eimot brenner for rollene sine som løsningsarkitekter, en rolle de oppfatter som en viktig bro mellom bedrifter og resten av Cognite. Fremover vil selskapet ha behov for flere løsningsarkitekter, og de to forteller at nye medarbeidere vil møtes av et miljø med rause kolleger og god takhøyde:
– Kravene til rollen jeg har som løsningsarkitekt er veldig varierte. Vi har en masse ingeniører og andre folk som utvikler verktøy for å få dataene fra A til B, og når jeg er på et prosjekt, representerer jeg på en måte Cognite som en teknisk ekspert på alt sammen. Rollen er utfordrende, men jeg har flinke kolleger som er klare til å hjelpe meg med å forstå det som trengs for å tjene klienten best mulig. Jeg lærer hele tiden noe nytt, sier Weimann fornøyd.
– Det er en fantastisk kultur i Cognite. Det er lett å få hjelp når man trenger det, og ingen nøler med å spørre meg om jeg kan bidra med noe. Vi jobber med teknologi som stadig utvikles, og med industrier som virkelig går gjennom store digitaliserings- og omstillingsprosesser akkurat nå, noe som er veldig motiverende, sier Eimot.
Eimot legger ikke skjul på at jobben er spennende også fordi han får lære om industri og bransjer som han ellers aldri ville ha visst hvordan fungerer.
– Det er jo veldig kult å få lære om hvordan vannkraftverk fungerer, og få inngående kjennskap til hvordan en turbin er konstruert for å produsere strøm best mulig. I stedet for å jobbe på et kontor som utvikler, får jeg besøke mange spennende industribedrifter og oppleve forvandlingen som er i gang, avslutter Eimot.