–Det er tre grunner til å velge multicloud, og én felle du må unngå
For Hafslund var innføringen av AMS-smartmålerne et gigantisk IT-prosjekt som startet i 2014 og først nå går over i en operativ fase. 720.000 målere skulle inn et enormt nettverk, som over natten gjorde Hafslund til en betraktelig aktør i norsk IT-bransje.
– I 2014 var det en «nobrainer» å starte opp med sky. Det første valget falt på Azure siden Microsoft brukes av så mange og de har mange folk på bakken, sier Ståle Heitmann, CTO hos Hafslund. Han fikk oppdraget med å ta Hafslunds IT-strategi ut i skyene. For med så store prosjekter, lønner det seg å ikke forholde seg til kun én skyleverandør.
– Vi er jo en prioritert kunde av Computas, og de kom til oss med et multicloud-forslag. Computas er partner med både Google og Microsoft og har erfaring med utvikling på både Azure og Google Cloud Platform. De hadde god informasjon om hvilken plattform som ville egne seg best til hver oppgave, sier Heitmann.
Heitmann får støtte fra Teodor Elstad, fagnettverksleder og seniorkonsulent i Computas, som er en av Hafslunds samarbeidspartnere på IT-siden.
– Det er i hovedsak tre problemstillinger man løser med en multicloudstrategi, sier Elstad. - Men én må du passe på, legger han til med et engasjert smil.
– Ja, for noen kan det kanskje virke litt lite intuitivt at det å ha flere skyleverandører på én gang for å løse oppgavene gir mindre arbeid. For å forstå det må man dykke ned i nøyaktig hvilke problemer man vil løse, sier Elstad.
Gir mer for hver krone
– Dersom man er en stor organisasjon, og er svært prissensitive i skyløsningene, kan det faktisk være mye å hente ved å shoppe skyløsninger litt her og der, sier Elstad.
–Ulike skyleverandører kan ha ulike prismodeller og variasjoner i tilbudet, hvor noen passer bedre for deg enn andre. Pris er alltid greit å drive nedover så mye man klarer, og dersom servicenivået holder seg på den man ønsker er det bare å gå for det, sier han.
– For oss i Hafslund er det en fordel med den pågående priskrigen på prosessorkraft, men det er en minimal besparing. Det er andre fordeler man kan dra nytte av for å finne steder å kutte kostnadene. For eksempel å velge lavere servicenivå for tjenester som ikke er kritiske. For oss handler det mest om å få de beste tjenestene som vi ønsker, legger Heitmann til.
–Velger du en multicloud-strategi fordi du ønsker å shoppe rundt etter best pris, er det viktig å huske at man må bruke komponenter som finnes på alle skyplattformene du planlegger å bytte mellom. Da kan det være en fordel å bruke container-teknologi og Kubernetes, som lett lar deg pakke og kjøre opp systemene dine på samme måte hos flere leverandører., sier Elstad.
Maksimal stabilitet
Den andre store fordelen får man litt på kjøpet med arbeidet som skal gjøres. Ved å ikke låse seg til en leverandør og ha alle eggene i én kurv kan man oppnå en langt høyere stabilitet på leveransen fremfor om alt er hos én leverandør.
– Stabilitet er noe vi alle er svært opptatt av, og en multicloud-strategi kan hjelpe deg med det. Om én leverandør er nede i en periode, så kan man ha fallback til en annen leverandør, sier Elstad.
Hvorvidt man virkelig trenger multicloudløsninger for bedre stabilitet, er en vurderingssak hver bruker må avgjøre selv. Oppetiden hos de store leverandørene er uansett såpass god, at andre brukstilfeller blir noe marginale.
– Sånn blir det mer av, etterhvert som IT-delen av firmaer får mer og mer ansvar. Da velger man gjerne en strategi som tilsier at deler av kjernesystemene ligger på flere plattformer. Å ha hele IT-systemet slik er for litt spesielle aktører. Gjerne de som driver samfunnskritiske oppgaver, sier Elstad.
For Hafslund betyr skystrategien et mer stabilt AMS-nettverk, der de smarte funksjonene i målerne kan utnyttes i større grad.
– Sammen med Computas har vi utviklet løsninger som bidrar til optimalisering av AMS-målerne. De driftes i et stort nettverk, hvor de lokale målerne snakker sammen i et mesh-nett og sender data til en lokal måler som har SIM-kort. Det krever gode IT-løsninger hvor målernettverket selv kan varsle om feil, og multicloud-strategien gir oss bedre mulighet til å håndtere denne oppgaven. Mye fordi vi kan velge den beste tjenesten fra hver sky, sier Heitmann.
Plukk og velg tjenester
Det gir fordeler fra alle teknologier, og vi bruker den fordelen aktivt
Ståle Heitmann
For de som velger en multicloud-strategi åpner det seg flere dører enn om man binder seg til én leverandør.
–Selv om det er mange like komponenter i hver skyplattform, er det også en god del forskjeller, sier Elstad.
– Det gjelder spesielt for fremoverlente løsninger som big data og maskinlæring, tjenester som er litt mer avanserte enn de vanligste man har bruk for. Da er det greit å kunne «shoppe» litt i forskjellige butikker. Man henter standardvaren til en billig pris i én butikk, men står fritt til å velge en mer avansert løsning fra en annen.
Hafslund, med sin brede multicloud-strategi, har nå luksusen av å kunne velge de løsningene de liker best fra begge leverandører, nesten som om man forholder seg til bare én leverandør av sky.
– Det gir fordeler fra alle teknologier, og vi bruker den fordelen aktivt. Vi kjører BigQuery i Google, men søk i Azure som har en ganske solid fordel fremfor søket i Google. Hadde vi bestemt oss for bare å satse på den ene skyen og gjøre alt der, ville teknologien kommet til kort, sier Heitmann.
Kort vei til alle tjenester
Det første man må innse er at tjenestene som én leverandør tilbyr, er totalt separate tjenester
Ståle Heitmann
Når multicloud-strategien er lagt, kan brukerne velge fritt hva de ønsker fra tjenestene som er kjøpt inn. Det kan høres komplisert ut, men sannheten er at utviklere ikke trenger å forholde seg til en drøss forskjellige leverandører. Mye fordi skytjenestene fra før er så varierte internt at det ikke er noen stor terskel å lære seg funksjonene fra en annen leverandør.
– Det første man må innse er at tjenestene som én leverandør tilbyr, er totalt separate tjenester. Det er en liten overbygning men ellers helt separate tjenester. Om noen sier at de «kan» Azure, så kan de litt av overbygget, og enkelte Azure-tjenester. Alt må jo læres, og det er ikke noe stor forskjell å lære seg noe fra en annen skyleverandør fremfor den du allerede kjenner. Du må ha mange ting på plass for å få det til å funke, men de er stort sett de samme som om du hadde hatt bare én skyleverandør. Detaljer som sikkerhetsnøkler og hemmeligheter, forklarer Heitmann.
Den ene fella du må unngå
Fordelene med en multicloud-strategi er klare: Det kan gi en prisfordel, økt stabilitet og muligheten til å velge fra en buffet av tjenester hos ulike leverandører. Men det betyr ikke at man uten videre kan få alle fordelene på en gang.
– Vi konsulenter er jo kjent for å peke på alt som skal være bra, men man kan ikke bare hoppe over på en multicloud-strategi og forvente å få bedre pris, stabilitet og valgfrihet samtidig. Velger du de mest framoverlente tjenestene som er unike for hver leverandør, kan du ikke uten videre bytte til en annen leverandør for å få bedre pris. Det er viktig at du prioriterer hva som er viktig for deg for å få mest ut av en multicloud-satsing, sier Elstad.
De fleste har hørt forretningsordtaket «raskt, billig eller bra: velg hvilke som helst to!». Hos SMB-bedrifter er dette ordtaket for multicloud det samme, men enda mer begrenset.
– Da blir det mer «billigere, mer stabilt eller større utvalg: velg kun én», sier Elstad og ler.
– Dersom du er en stor IT-aktør som Hafslund, og bygger hele IT-miljøet ditt rundt en multicloud-strategi, vil du kunne dra fordeler på flere av punktene. Men er du er en litt mindre leverandør med spesifikke ønsker, er det lurt å ha et klart bilde av hva du forsøker å oppnå. Driver du en helt vanlig nettbutikk i Norge, har du kanskje ikke så mye å hente på å kunne velge tjenester fritt fra flere skyleverandører, men ønsker du å ligge i forkant på IT og bygge revolusjonerende tjenester, er det viktig å kunne velge fra øverste hylle, avrunder Elstad.