Vekstbedrifter har ikke tid til å styre med mobilabonnement. Her er løsningen.
Små- og mellomstore bedrifter er på mange måter hjørnesteinen i norsk næringsliv. Selskaper med opptil hundre ansatte utgjør faktisk 99 prosent av alle bedrifter i Norge.
Og fellestrekket er gjerne at deres ansatte, spesielt i administrasjonen, har bedre ting å gjøre enn å styre med mobilabonnementer. Et velfungerende system for mobiltelefoni og data er noe stort sett alle er avhengige av, men jobben med å administrere det bør helst gå av seg selv.
– Små og mellomstore bedrifter har allerede så mye å tenke på, og må administrere veldig mye selv. De har ikke en stor organisasjon man kan trekke på for å få ting gjort, og de fleste har mange hatter. En fin kantine eller en egen HR-avdeling, for eksempel, er ikke noe vi i små bedrifter er vant med, sier Christel Borge, administrerende direktør i Dipper.
Dipper har spesialisert seg på å levere telefoniløsninger til nettopp vekstbedrifter, og det er en situasjon de kjenner godt.
– Vi er selv en liten organisasjon, og jeg går selv for å kjøpe brød til lunsj av og til. Filosofien til Dipper er å gjøre det så enkelt som mulig, fordi vi vet at kundene våre har mer enn nok andre ting å bry seg om. Derfor jobber vi hele tiden med hvordan vi kan gjøre ting enklere, sier Christel Borge.
Produktansvarlig og kundeservice i samme rom
Dipper kan absolutt regnes som en mellomstor bedrift, der de har rundt 30 ansatte, som alle sitter samlet i hyggelige lokaler veldig sentralt i Oslo. Det er åpenbart at alle som jobber der kjenner hverandre godt, og alle selskapets funksjoner, inkludert kundeservice, er samlet på ett sted. Det fører til at de som jobber med produktene ofte får innspill direkte fra kundene. Dipper eies av Telenor, så de har konsernets betydelige muskler i ryggen, samtidig som de har fullverdig Telenor-dekning.
– Vi har selv mange likhetstrekk med kundene våre, som gjør at vi kjenner oss igjen i små og mellomstore vekstbedrifter. Derfor vil vi hjelpe dem med å passe på at kostnadene ikke løper løpsk. Vi er der for kundene, og vi heier på dem, sier Christel.
– Samtidig må kundene våre være sikre på at de får et kvalitetsprodukt – derfor har vi Telenor-dekning, og vil kunne tilby det fremover også. De trenger ikke bekymre seg for at vi blir kjøpt opp av noen eller bytter til et dårligere nett, forteller hun.
Perfekt for bedrifter i vekst
Forte_ Digital, som jobber med teknologi, design og rådgivning, er et eksempel på en typisk Dipper-kunde: De har vokst lynraskt de siste to årene, og har nå rundt 70 ansatte fordelt på Oslo og Krakow i Polen. Det fører til at de trenger en fleksibel mobilløsning som også fungerer trygt over landegrensene.
– Dipper er veldig lettvint og fleksibel å forholde seg til for en bedrift i vekst som vår, sier John Kårikstad, direktør i Forte_ Digital.
– Vi startet aller først med at alle skulle dekke eget mobilabonnement, men fant til slutt ut at det var ekstremt mye administrasjon med refusjon, både for oss og de ansatte. Vi bestemte oss derfor for at vi måtte gjøre noe med det, og startet med å lete litt rundt for å få oversikt over alternativene, sier Celin Lund, HR-ansvarlig i Forte_ Digital.
– Noen hos oss kjente til Dipper fra tidligere, og visste at det var en god løsning. Vi gjorde også en liten sjekk på andre konkurrenter, men likevel falt vi på Dipper siden ikke noen andre hadde den samme selvbetjeningsfunksjonen. Muligheten til størst mulig grad av selvbetjening var kanskje det viktigste for oss. Det betyr at vi slipper å vente på kundeservice for å endre datapakke eller legge til abonnement, fortsetter John, og nevner at når de inngikk avtalen, fikk de tilbud om at noen kunne bare løpe bort med SIM-kortene i hånda, i stedet for å vente på å få sendt de i en forsendelse.
– Dipper har absolutt levd opp til forventningene. Alt er veldig enkelt, og vi trenger nesten aldri ringe kundeservice siden vi fikser alt selv, sier Kårikstad.
Klarer nesten alt selv
Unntaket er når man må melde inn eventuelle nye ansatte i starten av en måned.
– Da trenger jeg bare sende en mail til kundeservice, så fikser de resten med en gang, uten masse kommunikasjon frem og tilbake. Utenom det har vi ikke behov for så mye hjelp, siden alt har gått så lettvint, forteller Celin Lund.
Det å kunne bruke abonnementene som hjemme i hele Europa, ikke bare EU, er også noe som de ansatte i Forte_ Digital setter veldig pris på.
– Vi er ofte i Krakow for å snakke med våre kollegaer der, og da er det viktig at telefonen fungerer bra der og. Det at Telenor står bak Dipper gjør jo at det er svært god dekning og de har gode samarbeidspartnere utenfor Norge, sier John Kårikstad.
– Sist men ikke minst er selvfølgelig lave priser ekstremt viktig, og Dipper er veldig konkurransedyktige på pris, sier han.
Ingen liten skrift
Ved siden av nærhet til kundene er enkelhet som er et av Dippers viktigste prinsipp:
– Vi har verken bindingstid, oppsigelsestid eller liten skrift, og det skulle bare mangle. Det gjør at vi må fortjene kundene, ellers kan de bare dra med en gang de ikke liker oss. Det er viktig å lytte til kundene, men enda viktigere å faktisk gjøre noe med det de forteller oss at ikke funker. Vi gjør stadig forbedringer etter å ha fått innspill fra de herlige kundene våre, sier Christel Borge.
Det er vesentlig at kunden kan endre abonnementet selv, legge til og fjerne ansatte, oppgradere eller nedgradere abonnements-størrelsen som de vil, og alt dette kan gjøres helt smertefritt. Ideelt sett skal kunden aldri trenge å ta kontakt med kundeservice for å gjennomføre endringer.
– Men når de først er i kontakt med oss, mener jeg at vi har Norges beste kundeservice for bedrifter, avslutter hun.