Vi har bare pirket i overflaten av Watsons evner
Det digitale skiftet puster bedriftsnorge i nakken. For å holde tritt med utviklingen hjelper det med en samtalepartner som kan peke på ressursene du ikke visste du hadde. De fleste i IT-Norge sitter med mer data og kompetanse enn de får utnyttet. For å få tatt ut hele potensialet i din virksomhet er det klokt å snakke med noen som alltid tenker på hvordan du kan utvikle deg videre.
Teknologisk forsprang
En klok mann sa en gang «alt jeg vet er at jeg ikke vet», og dette er filosofien Crayon legger til grunn for digitaliseringen. Med en stødig plassering i Finansavisens liste over Norges ti største IT-selskaper er det ingen tvil om at selskapet gjør mye rett. Spesialiteten er å levere verdiøkende tjenester til virksomheter med komplekse IT-behov, og de er landets ledende aktør innen programvareforvaltning.
Et av de mest spennende områdene i dag er bruk av kognitiv teknologi og prediktiv analyse. Dette lar Crayon finne helt nye inntektskilder for sine kunder.
– Vi har forstått at dette er veien du må gå dersom du skal holde tritt fremover. Det er mye nytt og spennende som skjer i teknologiens nære framtid, og da er det viktig at inntektsområdene også tilpasses og utvides, sier Crayons visepresident Erling Hesselberg.
Hjernen bak fremskrittet
Hjernen bak Crayons digitale fremskritt er en teknologi som har blitt omtalt som et av de største fremskrittene innen kunstig intelligens: IBM Watson. På bare en uke kan Watson lære mer enn vi andre ville klart med et helt liv på skolebenken.
I et samfunn hvor alle forventer livskvalitet, effektivitet og hjelp når de trenger det, er denne evnen til læring et enormt konkurransefortrinn. Både advokater, ingeniører og forskere må forholde seg til enorme mengder informasjon, men med sannsynlighetsberegning og prediktiv motor kan Watson hjelpe dem alle. Hesselberg ser enormt potensiale i slik kognitiv teknologi.
– Watson er en vanvittig søkemotor! Den indekserer data fra alt av ustrukturerte kilder og systematiserer det for bruk. I tillegg bruker den prediktiv motor for å forutse hva som er mest sannsynlig. Det er svært mange områder som kan dra nytte av dette, sier Hesselberg.
Les mer hos IBM: Kognitive løsninger og IBM Watson
Kan spare penger med prediktiv analyse
Et konkret eksempel på bruk av prediktiv analyse er innen vedlikehold. IBM Software Manager Terje Kristiansen-Bakke fremholder nettopp prediktivt vedlikehold som et bruksområde hvor flere aktører kan oppnå store besparelser.
– Vi har for eksempel jobbet med en kunde som har manuelle prosesser på flere tusen kontaktpunkter i sin virksomhet. Dette kunne ha blitt gjort helt annerledes, med en helt annen frekvens! Ved bruk av kognitive systemer som Watson er automatiseringspotensialet, og dermed besparelsesmulighetene, enorme, sier Kristiansen-Bakke.
Samtidig er det viktig å få kontroll på hva man har. En større aktør med rundt 1500 brukere som trengte tilgang til en rekke IBM-løsninger tok av den grunn kontakt med Crayon for å optimalisere tilgangskontroller og lisensbehov. Blant løsningene var å bytte ut alle enkeltlisenser med en Unlimited License Agreement.
– Mange av våre kunder har faktisk aldri hørt om denne lisensen, som jo viser hvorfor det kan være lurt å samarbeide med noen som sitter med fagkunnskapen, sier Hesselberg.
Kunnskap i førersetet
Også innenfor kunnskapsintensive bransjer ser Crayon stort potensiale for å implementere helt nye løsninger. Kristiansen-Bakke er overbevist om at den intellektuelle kapitalen i mange bedrifter kan indekseres og benyttes med en større nøyaktighet enn hva som før har vært mulig.
– Det er jo ikke sånn at for eksempel advokater skal byttes ut med en eller annen søkerobot. Det vi ser for oss er i stedet at advokaten skal kunne gi en bedre tjeneste til sin kunde. En kunnskapsbase som inneholder 30 års advokaterfaring fra yrkets ringrever vil kunne hjelpe deg å vinne flere saker, og det er nettopp slike muligheter Watson åpner for, sier Kristiansen-Bakke.
Hesselberg tror alt fra rådgivende bransjer til lærere og leger vil dra nytte av Watson-teknologi.
– Når alt som er kunnskapsbasert får tilgang til en helt annen hjernekraft enn tidligere, tror jeg det vil revolusjonere hele måten vi bruker og forholder oss til kunnskap på. Vi er allerede i dialog med flere kompetansebedrifter som har plukket opp dette, så det blir veldig spennende framover, sier han.
Crayon har omfavnet den kognitive teknologien til det fulle og ser frem til å hjelpe andre å gjøre det samme. Erling, Terje og resten av Crayon hjelper kunden med det de kan best; å bruke sin kunnskap til å øke din.
– Vi er jo ikke bare en lisensbutikk, smiler Kristiansen-Bakke.