Det skjulte geniprogrammet bak tax free-butikkene
Du kjenner kanskje ikke navnet, men de fleste som har reist med fly har handlet hos Travel Retail Norway. Selskapet driver Travel Value-butikkene på de største flyplassene i Norge, samt alle «taxfree»-butikkene, og omsatte i 2016 for over fem milliarder kroner.
Med et titalls butikker, rundt 17 000 varelinjer og åtte millioner kunder hvert år er det mye å holde styr på. Kundegruppene er like varierte som reisemålene. Noen vet nøyaktig hva de skal ha og hvor det står, mens andre tar seg god tid til å se gjennom alle varer og tilbud. Jobben med å sørge for at alle får en best mulig opplevelse er krevende.
Full kontroll med mange datakilder
– Det er store forskjeller på hva de forskjellige reisende ønsker seg, og det må vi tilrettelegge for. Både bemanning, utvalg og layout på butikkene må tilrettelegges slik at alt flyter så godt som mulig, sier Petter Paulsen, CFO i Travel Retail Norway.
Ute på gulvet kan situasjonene endre seg raskt – det ene minuttet kan en butikk være nærmest folketom, mens det neste strømmer alle passasjerene fra en hel jumbojet inn mellom hyllene. Å være forberedt med rett bemanning til rett tid forutsetter dyp kunnskap.
– Det handler ikke bare om omsetningen, marginene eller om hvilke produkttyper som selges på forskjellige tider av døgnet, selv om dette også er viktig. Vi ser også på kampanjeeffekter, på hvor forskjellige varer er plassert i butikk, og på en rekke rene tall – besøkstall, kassetall, lagertall og mye, mye mer, forteller Paulsen.
Fra puslespill til samlet oversikt
Dataene hentes fra en rekke forskjellige systemer. Tidligere medførte det at all informasjonen endte opp i en rekke forskjellige Excel-ark – som et digert, komplisert puslespill. Dette gjorde innsikten tidkrevende å hente ut, vanskelig å nyttegjøre seg, og på mange måter forbeholdt en mindre brukergruppe.
– Det fungerte, men var ikke helt optimalt. I samarbeid med bWise skjønte vi at vi kunne bruke dataene våre til å gi oss selv bedre innsikt, og dermed skape en bedre kundeopplevelse og bedre resultater. Løsningen bWise introduserte oss for ble Qlik-teknologi, og det har gitt oss en helt ny måte å jobbe på, fastslår Paulsen.
I dag er alle Travel Retail Norways relevante data samlet i ett brukervennlig dashbord. Det er ikke bare de som jobber med regnskap som kan dra nytte av informasjonen; i stedet har den blitt tilgjengelig for alle som kan bruke den til noe verdiøkende, gjennom smidige, brukervennlige apper.
– Dette prosjektet er fortsatt litt i støpeskjeen, men så langt er vi svært fornøyde med Qlik. Jeg kan si allerede nå at vi også kommer til å ta i bruk flere bWise-løsningner fremover, sier Paulsen.
Dra nytte av informasjonen du sitter på
Qlik sanker automatisk alle relevante data, systematiserer og visualiserer informasjonen. Smidighet, brukervennlighet og tilgjengelighet er viktige stikkord. Norges største Qlik-partner er bWise, som også har sammenstilling av data og analyse blant sine spesialfelt.
– Vi har kunder i alle kategorier og størrelsesordener, men det alle har felles er at de trenger en bedre måte å dra nytte av informasjonen de allerede sitter på. Nøkkelord er automatisering, brukervennlighet og raske responstider, selvfølgelig kombinert med økonomi. I all enkelhet kan man si at vi demokratiserer tilgangen til beslutningsinformasjon, forteller Henning Klemp i bWise.
Vil du vite mer om mulighetene som ligger i dine data? Les mer her:
Smartere løsninger
bWise er ledende innen Business Intelligence,
datavarehus og virksomhetsstyring.
BI kurs og aktiviteter
bWise arrangerer frokostmøter, gratis intro-kurs, webinarer og seminarer. Vi inviterer med oss kunder til arrangementer i inn- og utland.
Sjekk kalenderen »