Derfor er akkurat denne 3D-printeren sikrere enn de andre
På biblioteket ved Bergeland videregående skole i Stavanger summer det fra seks 3D-printere. Det printes nøkkelringer, figurer og logoer. Tilbudet har blitt svært populært blant skolens 500 elever siden det kom på plass i februar.
Skolen har studietilbud innen helse- og oppvekstfag, medier og kommunikasjon, kunst, design og arkitektur, og arbeidstrening. Men bibliotekets 3D-printere brukes av elever på tvers av alle de ulike linjene, på alle trinnene, og med en jevn blanding av gutter og jenter. Det er helt i tråd med ett av hovedmålene ved å tilby 3D-print.
— Vanligvis henger man jo med dem fra samme klasse, men vi ønsket å skape en sosial arena på tvers av disse inndelingene og legge til rette for et makerspace, slik at vi kunne kombinere akademiske fag med sosial læring, forklarer Thomas Sundell-Ekornrød, som er IKT-tekniker ved skolen.
Tradisjonelle 3D-skrivere var ikke sikre nok
Da skolen begynte å interessere seg for 3D-print, ble det først kjøpt inn noen tradisjonelle, åpne 3D-printere.
— Ledninger og skriverhode lå helt åpent, man kunne støte borti modellen underveis i prosessen, og hvem som helst kunne ta den når den var ferdig. Derfor innså vi at det var behov for en alt-i-ett-løsning som var bedre tilpasset utdanningsinstitusjoner, forteller Sundell-Ekornrød.
Siden printerne står i et åpent område i biblioteket, er det nødvendig å regulere tilgangen til dem fysisk. Dessuten ville skolen ha brukerautentisering på printerne.
— Vi begynte å se oss rundt etter andre muligheter, og bestemte oss for å se nærmere på Ysoft Be3d eDee fra Konica Minolta. Det var særlig den fysiske sikkerheten som gjorde oss nysgjerrige, sier Sundell-Ekornrød.
Her er skriveren omgitt av et kabinett, og printermekanismen og filamentrullen befinner seg bak hver sin låste dør. Døren til filamentrullen er det kun administratoren som kan åpne, og bare brukeren har mulighet til å åpne døren til printeren.
— Det tar jo en stund å skrive ut 3D-modeller, og elevene er kanskje ikke ved printeren når jobben er fullført. Siden dørene låses og kun åpnes når brukeren logger inn igjen, kan ingen andre ta modellen, sier Sundell-Ekornrød.
Undervisningsmateriell og printerhåndtering
Andre mål med printingen på skolen var å legge til rette for at 3D-utskrift skulle være en naturlig del av læringsopplevelsen og at elevene skal kunne være kreative og utdanne seg innen fremtidens teknologi.
— Vi får ofte spørsmål fra lærere om hvordan de kan bruke dette i undervisningen, og der har Ysoft en egen portal med læringsstoff som kan lastes ned av lærere og elever. Der kan man få informasjon om og lære om 3D-print, sier Morten Hegge i Konica Minolta.
Dette undervisningsmateriellet har derfor vært en viktig brikke i Bergeland videregående skoles mål ved 3D-printingen.
— Portalen tilbyr ulike oppgaver, der de anbefaler hvilket tegneprogram som bør brukes, så kan du tegne opp og beregne volum på hele prosjektet eller på ulike komponenter. I oppgaven er det da gjerne referert til hvordan du gjør dette i bestemte tegneprogrammer, for eksempel Fusion 360, sier Sundell-Ekornrød.
Del av alt-i-ett-løsningen er også en egen slicing-programvare, DeeControl, der man gjør endringer etter behov for innfyll, hva slags støttemateriale som trengs osv.
— Det er jo endel ting å passe på når man skal forberede en print. Printeren kan jo ikke skrive i løse lufta, så hvis du for eksempel skal skrive ut en T, må du printe den opp/ned. Slike ting lærer man kjapt ved å bruke undervisningsmateriellet man kan laste ned, sier Hegge.
Follow-me-prinsippet kjent fra papirutskrift
Når 3D-filen er klargjort i DeeControl, sendes den til SafeQ, som er printserveren. Der blir den liggende til brukeren logger på med brukernavn og passord på den printeren som skal brukes. Dersom det er en spesiell farge som ønskes, er det bare å titte inn i sidevinduet for å se hva slags filament som er satt inn.
— Brukeren får en mail når printen er ferdig, og da er det i utgangspunktet bare den brukeren som kan åpne døren og ta ut modellen. Dersom det går altfor lang tid før modellen blir hentet, kan jeg som administrator ta den ut slik at printeren blir tilgjengelig for andre brukere, sier Sundell-Ekornrød.
— Det unike med denne løsningen er at vi har dette follow-me-prinsippet, der printeren er låst for alle andre når printingen pågår. Ingen andre elever kan avbryte printingen eller komme i kontakt med printeren. Derfor egner den seg veldig godt til store brukermiljøer, der man ellers måtte hatt printeren innlåst i egne rom, siden det kan ta både tre og fire eller ti timer før en print er ferdig, sier Hegge.
— Follow-me-prinsippet er jo kjent fra vanlige multifunksjonsskrivere. Det gir kontroll over bruken og hvem som bruker printeren. Det gir også kostnadskontroll, og hvis skolen ønsker å kostnadsbelaste den som bruker 3D-printeren, er det en funksjon for det, sier Hegge.
På Bergeland videregående skole har de seks Be3d Edee-printerne blitt så populære at Sundell-Ekornrød anslår at 80% av printingen er til privat bruk, mens 20% er til læringsstyrte programmer.
— Vi merker at mange er interessert i dette, og vi er opptatt av både det kreative og i å skape denne sosiale arenaen der elever på tvers av linjene og trinnene kan møtes og bli kjent med hverandre. Det er ganske likt med både jenter og gutter, og det er heller ingen linjer som bruker skriverne mer enn andre. Det er jo med på å skape et bedre miljø på skolen, avslutter Sundell-Ekornrød.