Dette skyselskapet bygger og bygger mens stormen herjer
Det er turbulente tider i alle sektorer, også i IT-bransjen. Men samtidig som norsk næringsliv preges av krisestemning og permitteringer, går ett IT-selskap motstrøms og handler på sin ambisiøse vekststrategi.
– Vi har klare vekstmål fremover, mål som bygger på vekst fra ett ben å stå på forretningsmessig, til flere. Med ny selskapstruktur på plass er vi nå ute etter å finne de dyktige kollegaene som skal være med å utforme, bygge og eie Norges fremste fagmiljø på modernisering og sikkerhet i et multicloud / hybrid teknologilandskap. Vi skal bygge selskapet som leder an i den nødvendige transformasjonsprosessen som enhver virksomhet, privat som offentlig, står foran.
Det forteller Snorre Meland, som er gründer og arbeidende styreformann i IT-selskapet Aztek. I dag teller de 40 ansatte, men nå skal de ekspandere og jakter talenter innen tilstøtende områder. Mange talenter.
– Vi har ikke fått brems i kunde-prosjektene. Tvert imot
Morten Strand, CEO
– Vi har gått fra å være et tradisjonelt infrastrukturselskap til å bli en totalleverandør av morgendagens teknologilandskap. Dermed vil vi bli Norges ledende miljø på modernisering og sikkerhet med bruk av skyteknologi. Planen er å ansette over 100 personer i løpet av de neste to årene, og vi er allerede godt i gang, forteller han.
Krisetiden har økt etterspørselen
Til tross for den store økonomiske usikkerheten mange norske bedrifter opplever i disse tider, ser Aztek lyst på fremtiden for forretningen sin. Som en aktør vendt mer mot den operative delen av kundereisen, ser de at tempoet i leveransedelen øker nå.
– Vi har ikke fått brems i kundeprosjektene. Tvert imot, så har vi opplevd økt etterspørsel de siste ukene, forteller Snorre.
– Skyteknologi har kommet for å bli, dersom det skulle være noen tvilere igjen der ute. Viktigheten av en sikker digital infrastruktur som kan skaleres har bare blitt tydeligere de siste ukene, mens endringsevnen til norske virksomheter har blitt satt på prøve, skyter daglig leder Morten Strand inn.
Erfarne gründere bygger opp
Gründerne i Aztek har lang fartstid i bransjen og solid erfaring med å bygge opp lignende miljøer. Både i mindre oppstartsbedrifter og større IT-selskaper. De forteller at selskapet i hovedsak leverer i grenselandet infrastruktur og sky, men med fokus på sikkerhet og teknologi.
– Derfor bygger vi nå ut med tjenester for hele skyreisen; både på sikkerhet og identitet, utvikling, DevOps, dataplattform og analyse. Nå ser vi etter faglige bærebjelker som vi kan bygge forretningen rundt, blant annet erfarne sikkerhetsarkitekter, skyarkitekter, utviklere og dataplattformfolk, forteller Meland.
Se alle ledige stillinger
Et selskap eid av de ansatte, med faglig tyngde og vekt på kompetanseutvikling. Finn en stilling som passer deg hos Aztek.
Se alle stillinger »En av bærebjelkene er Hjørdis Hoff. Hun kommer inn som leder av nysatsingen Aztek Cloud Innovate, og bringer med tung faglig erfaring. Tidligere har hun bygget opp slike miljøer blant annet i Acando og senere CGI.
– Jeg hadde tilbud om å starte i tilsvarende roller andre steder men valgte Aztek. Det som trigget meg med dem var muligheten til få å kickstarte veksten i en bedrift som ikke er så stor enda, og skape nye, faglig spennende arbeidsplasser. Den sosiale profilen til Aztek med eierskap til alle ansatte, og muligheten til å bygge videre på den kulturen og gründerånden, virket veldig spennende. Jeg hadde også litt kjennskap til Aztek og personene bak, som jeg visste var dyktige og entusiastiske folk.
Hoff er allerede i gang med å bygge opp det nye forretningsområdet.
– Kjernen i det vi skal levere i Cloud Innovate er behovsdrevet, datadreven innovasjon for å gi kundene våre en smartere virksomhet. Altfor mange virksomheter sliter med å nyttiggjøre seg de enorme datamengdene de sitter på da de ikke har en teknologiplattform som muliggjør dette; det kan vi hjelpe dem med å realisere.
– Det vi ser etter nå i første omgang er de som er gode på arkitektur, tradisjonell og i sky, med fokus på moderne dataplattformer i Microsoft Azure, AWS og Google Cloud. Integrasjonsutviklere, data engineers, informasjonsarkitekter, analytikere/ Data Scientists er også kompetanse vi trenger, i tillegg til de som er flinke på visualisering og presentasjon av data og innsikt. Aller helst ønsker vi noen som er «hands on» i to eller flere disipliner.
Tilbyr eierskap til ansatte
Vi har hele tiden tenkt at «nå skal vi bygge det selskapet vi alltid har ønsket å jobbe i selv».
Morten Strand
Morten Strand har vært CEO i selskapet i halvannet år, og forteller at Aztek skal være et «5 star life company». For ansatte er det to viktige elementer som bidrar til denne ambisjonen. Faglig fokus er ett, det andre er direkte eierskap for de ansatte. Ansatte skal føle eierskap til bedriften, i tillegg til å føle seg hjemme faglig.
– Aztek er et selskap av og for de ansatte, vi har hele tiden tenkt at «nå skal vi bygge det selskapet vi alltid har ønsket å jobbe i selv». Alle med litt fartstid i arbeidslivet har tenkt tanken, og vi tar den ut i livet. Jeg er stolt av å jobbe her, og den gode følelsen skal vi bringe ut til alle våre ansatte også. Essensen er at vi tror på å ta godt vare på folka våre, forteller han.
– Hos oss er selskapet bygd på en tilnærmet helt flat struktur, der alle ansatte kan bli medeiere. Vi har også blant de aller beste betingelsene i bransjen på pensjon og forsikring, legger han til.
Deler av godene, også utenfor selskapet
Vi gir bort 1% av overskuddet vårt til et veldedig formål.
Snorre Meland
Styreformannen forteller at delingskultur og faglig utvikling prioriteres høyt i Aztek.
– Det å dele på kunnskap og goder er viktige verdier i vår virksomhet, men ikke bare internt. Vi gir bort 1% av overskuddet vårt til et veldedig formål. Dette fordi vi er opptatt av å ta et medansvar i det samfunnet vi er en del av, sier Meland.
I en kompetansevirksomhet er faglig utvikling av hver enkelt medarbeider den aller viktigste oppgaven for alle som jobber her. Uten det mister vi som selskap, og alle som jobber her, sin attraktivitet. Fra en ansatt signerer hos oss starter et utviklingsløp som går kontinuerlig til den dagen du slutter.
– Sammen med den ansatte setter vi sammen en kompetanseplan for både kort og lang sikt. Dette kan innebære både etterutdanning, kurs og sertifiseringer.
Selskapet holder i dag sentralt til i moderne lokaler kun et steinkast unna Jernbanetorget i Oslo sentrum, men planlegger også å starte opp kontorer i Bergen, Stavanger og Trondheim i løpet av et års tid.
– Det har også vært viktig for oss å beholde den sentrale beliggenheten her i Storgata 5. Både som en del av vår sosiale profil, men også siden vi er et bærekraftsertifisert selskap og er opptatt av vårt fotavtrykk – alle ansatte hos får gratis sonekort. Vi kommer aldri til å flytte ut av Oslo sentrum, slår han fast.