Energibransjen står midt i en stor omstilling med det grønne skiftet mot fornybar energi og effektivisering av infrastruktur. Måten data brukes på kan spille en avgjørende rolle i denne omstillingen.
– En felles utfordring for energibransjen er å forstå dagens forretningsbehov i lys av industrielle trender, og tilpasse teknologien for å ivareta nåværende og fremtidige forretningsmål.
Det sier Dennis Peter, som leder avdelingen Industry & Commercial i Tietoevry Tech Services. Han har selv over 20 års erfaring innenfor IT-bransjen.
Avdelingen jobber med et bredt spekter av kunder blant annet innen energisektoren, inkludert olje og gass, strømleverandører, oppstartsselskaper og etablerte aktører med eldre dataløsninger som trenger modernisering.
Ulike behov krever ulike løsninger. En smart tilnærming for å hente ut verdien av data er derfor, ifølge Peter, å starte med en enkel løsning for et spesifikt problem, for deretter å gradvis bygge den ut.
– Dette "start small, think big"-prinsippet gjelder spesielt innen digitalisering. Tietoevry Tech Services fokuserer på å stabilisere eksisterende infrastruktur og applikasjoner, og balansere mellom å bevare det gamle og innføre nye, sikrere løsninger, sier han.
– Fremtiden krever kontinuerlig innovasjon, tilpasning og samarbeid for å møte utfordringene og mulighetene i den stadig endrende energisektoren.
Peter forteller at de jobber mye med bruk av AI og dataanalyse i energisektoren. Målet er å forbedre effektivitet og kundeopplevelse.
– Dette omfatter prediktivt vedlikehold, algoritmer for å lage kalkyler for forbruk, produksjon og prising, samt optimalisering av Smart Grid. AI kan også være veldig nyttig når det brukes til å navigere regulatoriske krav, sier han og legger til:
– Mange snakker om at AI er det nye gullet, men man er avhengig av gode data for å hente ut verdi. Vi har lang erfaring med å sikre god datakvalitet for kundene våre.
Utover energibransjen inkluderer Tietoevry Tech Services kundemasse det offentlige, store private selskaper, banker, forsikringsinstitusjoner og små og mellomstore bedrifter. Automatisering av forretnings- og IT-prosesser, støttet av verktøy som AI, maskinlæring, RPA, programvarearkitektur og ERP-løsninger, er noen eksempler på Tietoevry Tech Services omfattende verktøykasse.
Tietoevry Tech Services tilnærming til digitalisering består av tre steg:
– Kunden har sin eksisterende infrastruktur og applikasjoner, men hvordan sikrer vi at det er stabilt, sikkert og bærekraftig? Det er her vi ser på hvordan vi kan gjøre det til en kontinuerlig prosess, som er den første delen. Dette er ikke noe du gjør én gang og glemmer de neste fem årene, for da ender du opp med utdaterte systemer. Det er noe du konstant må tenke på hvordan du kan videreutvikle fra år til år, poengterer Peter.
– I hovedsak handler det om flyten av data i organisasjonen. Hva skjer på infrastrukturnivået eller applikasjonsnivået? Hvordan blir det oversatt raskt til forretningsteamet for riktig beslutningstaking? Det er her arbeidsmetoden kommer inn, og behovet for å innovere driftsmodellen. Hvordan bygger vi en vertikal forretningstjeneste mot kundene? Det handler om å se på hvordan vi kan få informasjonen gjennom organisasjonen raskt, sier Peter.
– Det siste punktet handler om hvordan vi støtter kundene våre i å forbedre virksomheten deres. I praksis betyr det å bruke data til å se på hvordan vi kan forbedre forretningsprosessene deres, og hvordan vi kan hjelpe dem å forstå kundene sine bedre, forklarer han.
– Denne tredelte tilnærmingen, kombinert med Tietoevry Tech Services brede spekter av verktøy og tjenester, har gjort oss til en betrodd partner for kunder innen energibransjen, sier han.
Peter forteller at Tietoevry Tech Services jobber mye med forretningsavdelingene i store energiselskaper.
– Vi bygger komplette data-pipeliner og løser problemene med data mottatt fra ulike IOT-styrte enheter offshore, IT og OT, samt apper. Deretter visualiserer vi dataene for å generere målrettet innsikt for å effektivisere driften, med en trinnvis tilnærming.
Når denne operasjonelle verdien realiseres, startes andre initiativer samtidig for fase 2.
– Det kan inkludere bærekraft, kundeopplevelse og forretningsmål, med mål om å samkjøre IT tett med forretningsvirksomheten. Dette kan gjentas for våre kunder innen energisektoren.
Han poengterer at det særlig i lys av den raske AI-utviklingen gjelder å drive digitaliseringen av energibransjen framover.
– I et større perspektiv handler det både om å ivareta samfunnskritiske funksjoner og om å ta viktige steg mot et mer bærekraftig samfunn, avslutter han.