Arbeidsplassene gjenåpner nå, og IT-infrastrukturen må endre seg raskt for å legge til rette for nye arbeidsformer. For å skape mindre rigide IT-systemer, kan løsningen være mer infrastruktur som en tjeneste.
Av Geir Rostadmo-Strømme, norgessjef i Dell Technologies
Noen bedrifter var godt i gang med digitaliseringen og rustet i møte med pandemien. De fleste måtte imidlertid snu seg raskt: tre av fire bedrifter i Europa sa at de fremskyndet digital transformasjon i det første pandemiåret, ifølge Dell Technologies sin Digital Transformation Index i 2020.
I denne tiden har IT-investeringene økt, samtidig som vi har fått en innstilling til jobben som sier at vi kan arbeide hvor som helst og fortsatt skape resultater. Vi har skapt nye arbeidsmetoder hvor teknologien er en premissgiver for arbeidsprosesser og samarbeid, og vi har fått en kultur for å jobbe mobilt.
Organisasjonens oppgave nå er å finne ut hvordan vi skal kombinere det beste fra pandemiens arbeidsformer med kontorets kvaliteter
Organisasjonens oppgave nå er å finne ut hvordan vi skal kombinere det beste fra pandemiens arbeidsformer med kontorets kvaliteter og skape en arbeidsform som skaper enda bedre resultater enn før – som er bedre for både de ansatte og for bedriften. Vi kommer til å prøve og feile for å finne ut hva som fungerer best, og vi kommer til å justere hvordan vi bruker teknologien til å støtte dette.
I denne situasjonen blir utfordringen for IT-avdelingen å sørge for en infrastruktur som kan håndtere raske endringer. De fleste organisasjoner har en IT-infrastruktur som kombinerer egne dataromsløsninger med skyen. En undersøkelse fra Forbes viser at tradisjonelle løsninger er i ferd med å tape terreng, mens datarom som en tjeneste er i fremgang. Selskaper som i dag hovedsakelig kjøper IT-utstyr selv, planlegger å gå over til mer tjenester i løpet av de neste fem årene. De som allerede konsumerer IT som en tjeneste ønsker ikke å gå tilbake. Hvorfor det? Her er fem grunner.
Endringsbehovene i dag har nådd nye høyder. Vi trodde nesten ikke det var mulig, for vi i IT-bransjen messet jo om de raske endringene lenge før pandemien kom og skapte en enorm omveltning – som vi enda ikke vet utfallet av. Forbruksbaserte IT-modeller gir organisasjoner en smidighet og fleksibilitet til å tilpasse seg nye krav fra brukere og kunder. Disse kan endre seg fra måned til måned, og kanskje enda raskere.
I Dell Technologies har vi samlet «all» IT som en tjeneste under en paraply vi kaller APEX. Dette gjør vi for å hjelpe kunder med å forenkle IT og skape fleksibilitet, samtidig som de får kontroll gjennom en skybasert bestillings- og administrasjonsmodell. I løpet av høsten vil norske kunder for første gang kunne kjøpe lagring som en tjeneste, og skalere kapasitet etter behov med noen få klikk i én app.